To skumfund får Banedanmark til at "reagerer voldsomt"

Banedanmark fortæller nu, at onsdagens tilfælde af hærværk mod en jernbaneoverskæring i Silkeborg ikke er enestående.

0:25
Torsdag eftermiddag var skumgummiet fjernet fra højttalerne.
Foto: Simon Hyllested, TV MIDTVEST

To gange på en uge er lydanlægget ved en jernbaneoverskæring i Lysbro i det sydlige Silkeborg blevet saboteret med lyddæmpende skumgummi.

Det oplyser områdechef Michael Dyrborg fra Banedanmark til TV MIDTVEST.

For syv dage siden var sikringsteknikere forbi overskæringen ved vejen Farmen til rutinekontrol, og her opdagede de, at der var tapet skumgummi hen over højttalerne.

- Det reagerer vi voldsomt på. Vi tager sikkerhed alvorligt, og det, at dæmpe lyden, kan udgøre en risiko, så vi politianmelder det første gang, siger Michael Dyrborg.

Onsdag formiddag valgte de samme medarbejdere at køre forbi overskæringen igen, og her så de, at der var hængt ny skumgummi op for at dække højttalerne.

- Det må være nogle mennesker, der ikke er bevidste om den risiko, de påfører andre mennesker, siger områdechefen.

Han understreger, at det er vigtigt, at både bomme, lys og lyd virker.

- Det skal gøre trafikanter opmærksomme på, at der kommer et tog, når der gør det, og det er klart, at det skal være intakt. Det er ikke for sjov. Alle elementer er vigtige og bidrager til sikkerheden, siger Michael Dyrborg.

- Hvad bliver det næste?

Når advarselslyset går i stykker, eller bommene ikke virker ved en overskæring, får lokomotivførerne, der vil passere, en alarm, og toget nødbremser automatisk til 10 kilometer i timen, forklarer områdechefen.

- Men når nogen går ind og påvirker et varslingsanlæg på den her måde, så får de jo ikke nogen alarmer. Det er noget, vi tager alvorligt, for hvad bliver det næste? siger han.

Banedanmark har politianmeldt begge episoder, og politiet arbejder nu med efterforskningen af dem.

- Vi tager det meget seriøst og har sikret os det her skumgummi, så vi kan undersøge, om det er muligt at udtage DNA-spor, siger Carsten Holm fra lokalpolitiet i Silkeborg.

Han fortæller, at politiets interesse er ekstra skærpet, fordi der i 2010 og 2021 var dødsulykker ved overskæringer meget kort derfra. Der er dog ingen tegn på, at de skulle være sket på grund af sabotage.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hos Banedanmark er det ikke første gang, at der bliver ændret på varslingssignalerne.

- Vi har set lignende sager før, så vi tager det meget alvorligt, og derfor melder vi det altid til politiet, siger Michael Dyrborg.

Banedanmark planlægger nu at holde skarpt øje med overskæringen.

- Det er klart, at når vi ser mønstre, så laver vi en mere målrettet indsats, siger områdechefen.