Styrtede sammen sidste år: Ny Kjællinghøl-bro skal holde i 100 år

For et år siden styrtede træbroen over Gudenåen i Bjerringbro sammen. Nu er en ny og mere fremtidsikret stålbro blevet indviet.

Den 2. december blev den nye Kjællinghøl-bro hejst.
Den 2. december blev den nye Kjællinghøl-bro hejst.
Foto: Viborg Kommune

Hundeluftere, motionister og cyklister ved Bjerringbro kan igen krydse Gudenåen uden at få våde fødder, efter den gamle Kjællinghøl-bro sidste år styrtede sammen. 

I dag blev en ny bro indviet ved et lille, coronasikkert arrangement, hvor fire lokale fra vandreforening Bjerringbro Fodslaw gik over broen for at markere dens åbning.

Ifølge ingeniør Jens Møller Vestergaard fra Viborg Kommune er åbningen af den nye bro vigtig for området.

- Jeg kan jo høre på de lokale, at de er rigtig glade for, at der er kommet en ny bro. De bruger området rigtig meget, så den har været savnet og ventet længe, siger han. 

Mange bruger det naturskønne område ved Gudenåen til at gå ture, løbe og cykle, forklarer han.

Det tog en hel dag at hejse den nye bro.
Det tog en hel dag at hejse den nye bro.
Foto: Viborg Kommune

Mere sikker end forgængeren

Den gamle Kjællinghøl-bro, der var bygget i træ, styrtede sammen sidste år i december, efter at den i længere tid havde været spærret på grund af risiko for - netop - nedstyrtning.

Broen, der var Danmarks længste bro opført i rundtømmer, blev indviet i juni 2012, og dengang var forventningen, at den kunne holde 20 år. Men sådan skulle det altså ikke gå, efter broen på grund af råd styrtede sammen efter mindre end otte år.

Der er dog ikke nogen fare for, at den nye 39 meter lange Kjællinghøl-bro kommer til at lide samme skæbne som dens forgænger. For den er til forskel fra den gamle lavet af stål - og ikke af træ. 

- Det var for at have en bro, der er fremtidssikret, at Viborg byråd gerne ville give penge til en stålbro, fortæller Jens Møller Vestergaard.

Den nye bro har en forventet levetid på 100 år, og nedstyrtning er ingeniøren ikke bekymret for.

- Så vi forventer da, at den vil være der mange år endnu, siger han.

Broen er lavet af 13,5 ton stål, og belægningen er azobé træ.

Det tog en arbejdsdag at hejse den nye stålbro. Det blev gjort den 2. december. 

1:53
I videoen kan du se, hvordan broen den 2. december blev placeret. Video: Viborg Kommune.