Forsinkelser og aflysninger på Thybanen er uacceptable, lyder det i brev til minister

Arriva har problemer med aflysninger og forsinkelser. Det får nu en borgmester og uddannelsesledere i Thisted til at sende et brev til transportministeren. Arriva arbejder på at løse problemerne, svarer de.

0:50
Arriva har længe kæmpet med at få trafikken til at glide på Thybanen.
Foto: Arriva

Gymnasieelever, der ikke kan nå de første timer, medarbejdere, som kommer for sent på job eller studerende, som må udskyde aftaler på studieturen i København, fordi morgentoget i Thisted ikke dukker op.

Borgmester i Thisted Kommune, Ulla Vestergaard, nævner flere grunde til, hun er utilfreds med togdriften på Thybanen. Og hun er så utilfreds, at hun er gået sammen med flere uddannelsesledere om at skrive et brev til transportministeren, hvor man sammen sender en opsang til Arriva.

For Arriva, der opererer på strækningen, lever ikke op, at de vil give kunderne ”den allerbedste togoplevelse,” mener brevets underskrivere.

- Udfordringen er, at når folk over tid oplever gentagne svigt, finder de alternative transportløsninger. Så udvander man også det, at nogen vil tage offentlig transport. Jeg forstår det slet ikke med den klimadagsorden, vi har, at det her ikke fungerer, siger Ulla Vestergaard.

Hun er langt fra tilfreds med, hvad hun hører fra borgere, virksomheder og uddannelser i Thy. For det er ikke altid, der kommer taxa eller bus til at erstatte de aflyste eller forsinkede tog på strækningen Thisted-Struer, fortæller thyboerne.

- Jeg er voldsomt pikeret. Jeg kan simpelthen ikke være i sådan noget. Det er ikke nok at sige undskyld og så betale en bod. Hvad hjælper det den borger, turist eller elev, der skal frem, at man kan glo ud på skinner uden tog, lyder det fra borgmesteren.

thybanen
Foto: Arriva

Problemer på 10 procent af afgangene

I periode fra juni til og med september har der været aflysninger eller forsinkelser på 10,5 procent af de i alt 2878 ankomster på Thybanen har enten været forsinkede eller aflyst.

113 har været aflyst og 189 har været forsinkede.

Det er ikke godt nok, siger kommerciel chef for Arriva, Therese Christensen.

- VI er meget bevidste om den nuværende situation. Den er ikke tilfredsstillende for passagererne, og vi er ikke stolte af den. Vores klare mål er at få passagererne frem til tiden, siger hun.

Therese Christensen er kommerciel chef ved Arriva.
Therese Christensen er kommerciel chef ved Arriva.
Foto: Nanna Lykke Smith Rasmussen, TV MIDTVEST

Hun forklarer, at problemet især skyldes problemer materiel og pres på værkstederne. Derudover har de haft svært ved at skifte personalet ud i tilfælde af blandt andet sygemeldinger. Problemerne er ikke isolerede til Thybanen, men de få afgange på strækningen betyder, at det føles hårdere for passagererne, end når andre strækninger rammes.

- Der er rigtigt mange initiativer sat i gang. Vi har mandet væsentligt op på vores værksteder og arbejder på at robustgøre vores depoter, så vi får mere mandskab at sætte ind, siger hun og fortæller, at hun endnu ikke kan komme med en dato for, hvornår problemet er løst.

Ifølge Therese Christensen, så er Arriva i løbende dialog med ministeriet og transportordførerne om problemerne.