Frustrerede togpassagerer må gå forgæves: Arriva aflyser hundredvis af afgange

Mange tog er de seneste måneder blevet aflyst i Midt- og Vestjylland. Arriva er opmærksomme på problemet, lyder det.

2:37
Pendlere og passagerer må kigge langt efter Arrivas tog, som bliver aflyst på stribe
Foto: Arriva

Hundredvis af aflysninger og forsinkelser har de seneste måneder ramt de togpassagerer, der kører med Arriva på togruter i det midt- og vestjyske.

En af dem, der har oplevet problemerne på egen krop, er Finn Jensen, der fire gange om ugen pendler fra Ulstrup i Favrskov Kommune til sin arbejdsplads i Aarhus.

Han har siden 23. august holdt øje med aflysningerne på sin rute. Frem til morgenen 8. september er det blevet til 29 i alt.

- Jeg kan jo ikke stole på togene. Jeg skal være på mit arbejde på et bestemt tidspunkt. Hvis det her bliver ved, så må jeg jo overveje at skifte Arriva ud med en bil, og det vil jeg være rigtigt ked af, for der er biler nok på vejene, og jeg kan godt lide at køre i tog, siger han

Finn Jensen er meget frustreret over, at han oplever mange aflysninger og forsinkelser på sin faste rute.
Finn Jensen er meget frustreret over, at han oplever mange aflysninger og forsinkelser på sin faste rute.
Foto: Nanna Lykke Smith Rasmussen, TV MIDTVEST

Flere årsager til problemet

Arriva fortæller, at de er opmærksomme på problemet med de mange aflysninger i hele Midt- og Vestjylland.

- Vi er selvfølgelig rigtigt kede af den situation, vi er havnet i. Ikke mindst på grund af vores passagerer. Vi vil rigtig gerne levere tog til tiden, og vi ved godt, det ikke er en tilfredsstillende performance, vi leverer lige nu, siger kommerciel chef Therese Christensen.

Hun kan pege på flere årsager til problemet.

- En af grundene er, at det materiel vi har overtaget i forbindelse med den nye togkontrakt, simpelthen har performet væsentligt dårligere, end vi har kunne forvente. Det har simpelthen presset vores værksteder i bund. Derudover har vi på grund af corona også oplevet ekstraordinær lang leveringstid på de reservedele, som vi har skulle bruge, forklarer hun.

Derudover har de problemer med at skifte personalet ud ved fravær på grund af for eksempel sygdom eller uddannelse, siger den kommercielle chef.

- Det er blevet sværere at få puslespillet til at gå op, for den erstatningsfører, vi skal have ud, skal have den rigtige uddannelse. Både indenfor den rigtige togtype, men også indenfor strækningen og signalsystemet. Så det er et meget større puslespil, uddyber hun.

Derudover forklarer hun, at virksomheden også har været ramt af påkørsler og uheld, hvilket har betydet, at tog er blevet taget ud af drift.

Politisk pres

Det haster for Arriva at komme tilbage på sporet, siger Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen, der selv er fra Silkeborg.

- Alt i alt er det jo slet ikke det, vi har indgået kontrakt med Arriva om. De skal jo leve op til den kontrakt, som de har indgået, og derfor ser jeg på situationen med meget stor alvor.

Han fortæller, at det har økonomiske konsekvenser for Arriva, når de ikke lever op til kontrakten.

I et svar til folketingets transportudvalg fremgår det eksempelvis, at Arrivas punktlighed på tværs af strækningerne i Midt- og Vestjylland og Svendborgbanen har været på 94,9 procent i juli. Derfor har virksomheden nu pålagt en bod, da punktligheden i juli er under kontraktens krav på 95,8 procent. 

 Nu forventer ordføreren, at der kommer styr på situationen.

- Man planlægger sit transportbehov, efter hvornår man regner med at toget kommer. Derfor er det også min holdning, at nu skal Arriva til at få løst de her problemer, så folk igen kan stole på, at toget kommer til tiden og afgangene ikke bliver aflyst, slår Thomas Jensen fast.

Therese Christensen er kommerciel chef ved Arriva.
Therese Christensen er kommerciel chef ved Arriva.
Foto: Nanna Lykke Smith Rasmussen, TV MIDTVEST

Ingen tidshorisont

Hos Arriva forsikrer man, at man arbejder på en løsning på problemet, men Therese Christensen kan på nuværende tidspunkt ikke love, hvornår togene igen kører til tiden.

- Der er ingen tvivl om, at vi har en helt klar plan om, hvordan vi skal komme tilbage. I foråret satte vi en masse initiativer i gang med at ansætte en masse håndværkere til vores værksteder, og vi er også i gang med at robustgøre alle vores depoter og uddanne en masse lokomotivførere. Så vi har en helt klar plan, forklarer hun og fortsætter:

- Jeg kan ikke sige, præcist hvilken dato det lykkes for os. Men jeg kan love, at alle medarbejdere hver dag knokler for at forbedre situationen.