Selvbetjent bibliotek hitter i Struer

Selvbetjent bibliotek hitter i Struer

Siden januar 2015 har omkring 150.000 borgere benyttet sig af biblioteket og turistinformationen på infocenter Struer – en stor succes, mener infocenterchef.

Det første år med selvbetjent Bibliotek og Turistbureau i Infocenter Struer er gået over al forventning. Tidligere har borgerne kun kunnet benytte Infocenter Struer 43 timer om ugen, men med selvbetjening er det tal oppe på 105 timer om ugen. Og det har givet flere borgere i butikken.

- Vi har haft besøg af næsten 10.000 borgere i 2015, der selv har åbnet døren til Bibliotek og Turistbureau. Målet har været at gøre Infocenter Struer til borgernes hus hver dag fra kl. 7.00-22.00 – og det er lykkedes, siger infocenterchef Carsten H. Jensen.

Statistikker viser, at det primært er borgere i den arbejdsdygtige alder og næsten lige mange mænd og kvinder, der benytter sig af Bibliotekets og Turistbureauets mangfoldigheder af viden.

Men også mange børnefamilier bruger Infocenter Struer som en god mulighed for kvalitetstid i weekenden.

- Det er glædeligt, at vi kan se en positiv udvikling i antal besøgende over tid. I 1. kvartal 2015 havde vi ca. 2.000 besøgende – og i 4. kvartal 2015 havde vi næsten 3.000 besøgende i den selvbetjente tid.

I løbet af hele 2015 har Infocenter Struer haft besøg af omkring 150.000 borgere og gæster, der har benyttet sig af de forskellige funktioner, som Infocenter Struer rummer, siger Carsten H. Jensen.

Struer er ikke det eneste sted i landet, hvor borgerne kan betjene sig selv. De seneste tre år er antallet af selvbetjente biblioteker tredoblet, og i 2014 var antallet oppe på omkring 250.