Længere uddannelser skal gøre animationsskolen bedre

Animationsskolen i Viborg skal tilbyde længere uddannelser for at komme tættere på erhvervslivet.

Rektor på The Animation Workshop, Morten Thorning, glæder sig over, at animationsskolen i Viborg er en del af vækstteamets oplæg. Foto: The Animation Workshop

Seks måneders ekstra uddannelse er det, der skal til, hvis fremtidens animationselever skal følge med erhvervslivets krav.

Regeringens Vækstteam for kreative erhverv har i dag præsenteret 21 anbefalinger, som skal styrke de kreative erhverv. Hele rapporten kan læses her, men én af anbefalingerne er at styrke koblingen mellem uddannelsesinstitionerne og erhvervslivet - blandt andet på animationsskolen i Viborg.

For rektor Morten Thorning fra The Animation Workshop har det stor betydning alene at blive nævnt.

- Det betyder, at vi er med i første divison af det kreative og kunstneriske miljø i Danmark, og vi er rigtig glade for at blive accepteret på den måde. Nogle af vækstteamets anbefalinger kommer til at få betydning for hele Danmark, og hele Danmark skal spille med på den bølge af anbefalinger, der er kommet fra vækstteamet, siger han.

Længere uddannelser for at være blandt de bedste

Vækstteamet lægger op til, at nogle af uddannelserne på skolen skal forlænges med et halvt år, så de bliver fire år lange.

- Skolen klarer sig godt internationalt, og deres kandidater er nogle, som vi på tværs af vækstteamet gerne vil have flere af. De har rigtig meget af det, de skal have, men på nogle af retningerne er der brug for mere tid til at fordybe sig, siger Mathias Gredal Nørvig, der er CEO i spiludviklingsformaet SYBO og medlem af Vækstteam for kreative erhverv.

Branchen har udviklet sig sådan, at det kræver en højere specialisering, og i takt med, at vi eksporterer mere kreativ arbejdskraft, så skal vi kunne måle os med de bedste i verden.

Morten Thorning, The Animation Workshop, Viborg

Anbefalingen er helt på linje med det arbejde, som Morten Thorning allerede har gjort for at forlænge uddannelserne.

- Der er brug for, at vi bliver bedre til at samarbejde med virksomheder allerede under uddannelsen. Da vi startede professionsbacheloruddannelsen i animation i 2003, var situationen en anden. I dag kræves simpelthen flere kompetencer, og det kan vi ikke nå på de tre et halvt år, så vi har bedt om at få et halvt år mere. Branchen har udviklet sig sådan, at det kræver en højere specialisering, og i takt med, at vi eksporterer mere kreativ arbejdskraft, så skal vi kunne måle os med de bedste i verden. Med de kreative anbefalinger, der i dag er kommet fra det kreative vækstteam, så er det meget mere sandsynligt, at vi vil få vores ønske opfyldt, siger en begejstret Morten Thorning.

Regeringen vil kigge på anbefalingerne

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (Konservative) vil ikke forholde sig konkret til de 21 anbefalinger, men han fortæller, at regeringen vil arbejde videre med hele rapporten for den kreative branchen og i løbet af næste år lægge en plan for, hvordan vilkårene kan forbedres.

- Der skal investeres i bedre vilkår for de kreative industrier, siger Rasmus Jarlov.

Overblik over de kreative erhverv

Den audiovisuelle industri

  • Audiovisuelle virksomhedder er alle virksomheder, som arbejde med at producere film, tv, radio og lignende indhold til medieplatforme og tilhørende udstyr og software samt digitale spil, animation, apps eller lignende. Desuden dækker gruppen også over musikproducenter og virksomheder, der fremstiller musikinstrumenter.

Mode, møbler og interiør

  • Gruppen består af virksomheder, der producerer tæj, beklædning og relaterede produkter som for eksempel arbejdstøj, fodtøj, tasker, ure, smykker og andre accesories. Desuden også møbelproducenter samt producenter af eksempelvis tekstiler, lamper, glas, vaser og keramik.

Design og arkitektur

  • Virksomheder der leverer produktdesign, grafisk design, indretning, modedesign eller design af organisationer. Dertil også arkitekter , tegnestuer og andre kunstneriske eller kreative skabere.

Kommunikations-, reklame- og forlagsvirksomhed

  • Virksomheder som forhandler rettigheder eller producerer og udgiver trykter og digitale bøger, aviser, magasiner, læremidler mv. samt virksomheder der rådgiver om reklame, PR, strategi og branding.