Investerer stort i VLTJ: Får 141 mio. fra region

VLTJ står foran en stor opgradering. Snart vil man kunne køre med helt nye tog på strækningen.

Opdateret kl. 19:15 med citater fra Arne Lægaard, bestyrelsesformand hos Midtjyske Jernbaner.

    Med udgifter på over 200 millioner kroner til nyt materiel, er jernbanen VLTJ gået i gang med den største investering i selskabets snart 140-årige historie.

    Allerede fra 2020 udvides køreplanerne betragteligt, samtidig med at passagerne vil kunne sætte sig til rette i helt nye VLTJ-tog.

    Fakta om VLTJ:

    Region Midtjylland har nu meldt sig klar til at støtte projektet med et trecifret million-beløb.

    Fire nye tog

    Pengene skal bruges til 4 nye tog og skinner hos Midtjyske Jernbaner. Dermed vil tre nye tog kunne fragte passagererne på VLTJ-strækningen, mens det fjerde skal stå klar som reserve. Det samlede investeringstilskud fra regionen lyder på 141 millioner kr. og gælder for perioden 2020-2030.

    Investeringen dækker også vedligeholdelse af sporet. Strækningen mellem Thyborøn og Rønland bør omlægges inden 2030, lyder det i anbefalingen fra Midtjyske Jernbaner.

    Resten af pengene til investeringen på 200 millioner kroner skal VLTJ selv skaffe.

    Busser for dyrt

    Et alternativ kunne være at omlægge Lemvigbanen til busrute, men det vil være økonomisk uholdbart. Det skyldes, at konsekvensen da vil blive, at Region Midtjyllands andel af bloktilskuddet til regional udvikling vil blive reduceret med ca. 52 mio. kr. årligt, fordi antallet af kilometer privatbane vægter 27,5 % i bloktilskudsmodellen.

    Midtjyske Jernbaner satser desuden på at få udvidet ruten til Holstebro. Det vil give flere muligheder for passagererne.

    - Det er sådan, at vi vil gerne have lov til at køre fra Thyborøn, Lemvig, Vemb, Holstebro, for så får vi trafikken bundet sammen i vores område, siger Arne Lægaard, der er bestyrelsesformand hos Midtjyske Jernbaner. 

    Selskabet har også planer om at udvide godstransporten fra Thyborøn, som er stigende.

    Ny rute

    Vemb-Lemvig-Thyborøn jernbanen kan få flere tog på skinnerne i Midt- og Vestjylland fra 2021

    Fra 2020 kommer Midtjyske Jernbaner også til at stå for togdriften på strækningen Holstebro-Skjern.

    - Det gør, at midtjyske jernbaner bliver meget mere robust og har større chance for at overleve, siger Arne Lægaard.

    Her stiller staten tre Lint-tog til rådighed. Det er de samme, som Arriva anvender på deres strækninger.

    Investeringen i Lemvigbanen eller VLTJ, som den populært kaldes, sker i en tid, hvor Region Midtjylland skærer ned på busruter.

    Se indslaget om VLTJ lige her.