Wilbek efter møde om lufthavnens overlevelse: - Nu har ministeren bolden

Formand for Midtjyllands Lufthavn mødtes med den nyslåede transportminister, og havde flere forslag til, hvad staten kan gøre.

To Venstre-politikere sammen om en fælles sag: At finde en løsning på krisen i Midtjyllands Lufthavn.
To Venstre-politikere sammen om en fælles sag: At finde en løsning på krisen i Midtjyllands Lufthavn.
Foto: Sebastian Engelberth Hansen, TV MIDTVEST

Det haster for Midtjyllands Lufthavn.

Inden 1. april skal lufthavnen have en aftale med en ny operatør efter den tidligere operatør, Danish Air Transport, tidligere på måneden stoppede med at flyve mellem Karup og København. 

- Det er en helt afgørende tid for lufthavnen, vi går ind i nu. Der er nogle ting, der skal på plads, og det er det, vi skal have afklaret inden for den næste 14 dages tid, siger Ulrik Wilbek efter han i dag mødtes med den helt nye transportminister, Thomas Danielsen, mens lufthavnen siden 9. december har været midlertidigt lukket ned. 

På ministerens første arbejdsdag efter juleferien orienterede partifællen fra Viborg ham om de udfordringer, som lufthavnen står i. Udfordringer, som staten måske kan være med til at rydde af vejen. 

Og Viborgs borgmester, og formand for Midtjyllands Lufthavn, havde flere redningsforslag med til ministeren. 

Ingen særbehandling til Midt- og Vestjylland

- Midtjyllands Lufthavn spiller en vigtig rolle for erhvervslivet, og at miste den transport vil være et stort tab for landsdelen, slår transportministeren, som selvfølgelig også selv er valgt i Vestjyllands Storkreds, fast. 

Men selvom han selv er født i Nordvestjylland, har bopæl i Holstebro og valgt i Struer-Lemvigkredsen, så har Midtjyllands Lufthavn ingen hjemmebanefordel. 

- Det, der betyder noget for mig, er at vi sikrer et Danmark, der hænger bedre sammen, uanset hvor i landet det er. Jeg kender lufthavnen godt og har brugt den meget, men det gør ikke, at man får en særstatus, slår han fast.

No one-size fits all

Alligevel mener Venstre-politikeren, at staten kan være en del af løsningen for den midtjyske lufthavn, som har vist sig ikke længere at kunne løbe rundt af egen kraft.  

- Jeg mener, det er vigtigt, at staten er indover og sikrer, at vi får et Danmark i balance, og det betyder også, at vi ikke skal behandle alle regionale lufthavne ens. 

- De regionale lufthavne, vi har, bliver drevet på vidt forskelligt vis, og meget af det grunder i historiske årsager. Derfor er der ikke én løsning for alle regionale lufthavne i Danmark, og derfor har jeg haft en god snak med Ulrik Wilbek i dag, for det er nok individuelle løsninger vi skal se på, for den enkelte lufthavn, siger Thomas Danielsen. 

Security og statsstøtte til seniorer

De mulige løsninger vil transportministeren ikke løfte sløret for. Men det vil Ulrik Wilbek. 

Én af lufthavnens udfordringer er en vigtig, men meget dyr post: Security. 

- Security er noget, som lufthavnen helt selv betaler for, og den har fået en driftsudgift på 7 millioner årligt, som er over en tredjedel af hele vores budget, og lige præcis det underskud der ligger efter et år, hvor der flyves fuldt ud, siger Ulrik Wilbek. 

En anden udfordring er, at det kan være svært at gøre lufthavnen konkurrencedygtig, eller til en god business case, som borgmesteren kalder det, og det kan statsstøtte måske hjælpe på.  

- Der kunne være sociale rabatter ind over, primært unge studerende og pensionister, som kan gøre det til en bedre business case for en operatør, siger Ulrik Wilbek, som dog understreger at den endelige løsning også er helt afhængig af, hvilke operatører, der kunne være interesserede i at overtage efter Danish Air Transport. 

Men én ting er sikkert: der er brug for at finde løsninger, hvis lufthavnen skal kunne åbne igen efter 1. april. Selvom lufthavnen er regional, kunne staten godt være en del af løsningen, mener Ulrik Wilbek. 

- Staten betaler jo også til busser eksempelvis. Der er busser, som kører meget, meget billigt fra Jylland til København. Men det gør man jo for at skabe vækst, for at man kan komme til møde i Viborg fra København for eksempel. For kan man ikke komme hertil, så kommer mødet til at være i København, og så udvander vi jo vores arbejdspladser og væksten, hvor det også er rigtig vigtigt, at vi kan være med, siger Ulrik Wilbek. 

Så derfor var lufthavnsformanden godt tilfreds med at transportministeren troppede op i Viborg. 

Nu ligger bolden hos ham, mener Wilbek. 

- Jeg har fået nogle gode ting med på blokken, som jeg skal hjem og undersøge, og så håber jeg, vi lander en løsning, siger transportministeren.