AFSTEMNING: Skal staten redde Midtjyllands Lufthavn?

Der skal statslige penge til, hvis økonomien skal kunne hænge sammen i lufthavnen i Karup. Det mener formand Ulrik Wilbek - men hvad mener du?

DAT har trukket sig som udbyder af flyvningerne til og fra Karup.
DAT har trukket sig som udbyder af flyvningerne til og fra Karup.
Foto: Thorbjørn Brunander Sund

Det lakker mod enden for Midtjyllands Lufthavn. Fredag letter det sidste fly fra Karup, medmindre der bliver indgået en aftale med en ny operatør inden da.

- Hvis staten går ind og støtter, betyder det en blåstempling af ruten. Det vil skabe en stor sikkerhed for lufthavnen. Jeg synes, det ville være rimeligt, fordi det er en livsnerve for vores del af landet, siger Ulrik Wilbek, der er bestyrelsesformand i lufthavnen.

I en årrække har lufthavnen haft faldende passagertal, og i oktober meldte flyselskabet DAT ud, at det fra den 9. december stopper sine flyvninger til og fra Midtjyllands Lufthavn.

- Vi håber stadig, at vi lykkes med at finde en ny operatør til Midtjyllands Lufthavn, men vi skal forberede os på det værst tænkelige scenarium, som er en permanent nedlukning, har bestyrelsesformand i lufthavnen, Ulrik Wilbek (V), tidligere udtalt i en pressemeddelelse.

Hvis det lykkes at finde en ny operatør, er det dog ikke nødvendigvis i sig selv en redning. Ulrik Wilbek mener, at der skal økonomisk støtte fra staten til, hvis det igen skal blive rentabelt at drive en lufthavn i Karup.

- Jeg har svært ved at forstå, hvorfor Sønderborg Lufthavn får statsstøtte, når Karup ikke gør. Jeg mener jo, at begge er til stor glæde for erhvervslivet i deres respektive områder. Jeg kan ikke se, hvad den store forskel på Sønderborg og Karup er, siger Ulrik Wilbek.