Ole og hans kollegaer giver sygeplejerskerne mere tid

En ny arbejdsdeling på Neurologisk Afdeling på regionshospitalet i Viborg gør, at sygeplejerskerne har fået mere tid til deres kerneopgaver. For serviceassistenterne giver et nap med.

1:40
Ole Boll Pedersen og hans serviceassistent-kollegaer har overtaget mange af de praktiske opgaver, der tidligere blev udført af sygeplejerskerne. Og det betyder faktisk, at arbejdsglæden er vokset.
Foto: Michael Aarup, TV MIDTVEST

Der er ryddet op i de træge arbejdsgange på Neurologisk Afsnit på regionshospitalet i Viborg.

Hvor man før havde arbejdsgange, der ikke altid gav mening, har man nu forbedret flere områder.

Det fortæller sygeplejeske Kirstine Ommen:

- Før skulle sygeplejersken trække linned af, når en seng skulle gøres klar til en ny patient. Serviceassistenten skulle så stå og vente på, at sygeplejersken havde fået det trukket af, før han kunne gøre sengen ren. Så skulle sygeplejersken gøre klokkesnoren og hylden ren. Serviceassistenten skulle tage sig af nogle af de andre rengøringsopgaver inde på stuen. Og sygeplejersken skulle sørge for at skabene blev fyldt op, forklarer hun.

Mere ansvar til serviceassistenterne

Det har Neurologisk Afsnit siden 2021 forsøgt at ændre på. Resultatet er, at afdelingen har fået styrket sammenholdet, og nu er en afdeling, hvor serviceassistenter meget gerne vil arbejde. For serviceassistenterne har fået lov til meget mere på afdelingen.

Tidligere var det en opgave for sygeplejerskerne på afdelingen at fylde patientskabene op. Den og mange andre opgaver er nu overtaget af serviceassistenterne.
Tidligere var det en opgave for sygeplejerskerne på afdelingen at fylde patientskabene op. Den og mange andre opgaver er nu overtaget af serviceassistenterne.
Foto: Michael Aarup, TV MIDTVEST

- Da jeg begyndte som serviceassistent troede jeg, at det mest gik ud på at gøre rent. Men jeg blev klogere, for jeg har utroligt mange forskellige opgaver i løbet af dagen, fortæller Ole Boll Pedersen, der er serviceassistent på Neurologisk Afsnit.

Hans hverdag byder på meget forskellige opgaver, men noget af det der betyder mest for ham er, at han deltager i sygeplejerskernes møder. Ligesom der er sygeplejersker, der deltager i serviceassistenternes møder. Det betyder, at der er kommet en helt anden holdånd på afdelingen.

- Derudover har jeg opgaver med at servere mad, gøre stuer klar til nye patienter og gå med blod- og urinprøver, remser Ole Boll Pedersen op. 

Det er bare nogle af de mange opgaver.

- Vi har søsat projektet i fredstid. For Neurologisk Afsnit er en populær afdeling at arbejde på, men vi kunne se, at der med tiden kommer udfordringer med at rekruttere sygeplejersker. Derfor gik vi i gang med at kigge vores arbejdsgange igennem, fortæller Helle Thorsager, teamleder på serviceområdet på Hospitalsenhed Midt.

Søsat i fredstid

Gevinsten for patienterne på afdelingen er, at de for eksempel ikke skal vente så længe, når de kalder på personalet. For serviceassistenterne reagere også på kaldet.

- Og hvis det så handler om noget, jeg ikke kan hjælpe med, så henter jeg en sygeplejerske, fortæller Ole Boll Pedersen.

Erfaringen er dog, at det ofte handler om, at patienten ønsker noget at drikke, og det kan en serviceassistent lige så godt klare.

For sygeplejerskerne betyder forandringen, at de har fået mere tid til de opgaver, som kun de med deres faglighed kan klare.

Overordnet set, har ændringerne betydet, at det er blevet meget populært at være serviceassistent på afdelingen. Og den modtager også henvendelser fra andre afdelinger, som vil høre om de gode erfaringer.