Mængdetilbud giver mere madspild: Sådan undgår du at fylde skraldespanden med mad

Gule mærkater med tekster som "Ta’ 3, betal for 2” motiverer især børnefamilier til at købe mere mad, end de har brug for. Resterne havner i skraldespanden, og det er en skam, mener en organisation mod madspild.

Mængdetilbud belønner dem, der handler stort. Men ofte ender det med madspild.
Mængdetilbud belønner dem, der handler stort. Men ofte ender det med madspild.
Foto: Anders Meyer, TV MIDTVEST

Der er penge at spare, hvis man køber mere, og mængderabatter er noget af det, der får mange af os til at købe lidt ekstra. Det mener de handlende i Kvickly i Brande.

- Det gør man vel altid sådan lidt ubevidst. Kan man få tre for tos pris, så tager man jo det, siger Flemming Pedersen.

- Det ender man jo hurtigt med, og det gør det måske lidt sværere ikke at komme til at smide lidt ud en gang imellem, siger Victor Rohde.

Hvert år smider hver dansker gennemsnitligt 47 kilo spiselig mad ud, og ifølge organisationen Stop Spild af Mad er mængderabatter en af de ting, der får forbrugerne til at købe mere, end de har brug for.

Men det er muligt både at få glæde af mængderabatter og samtidig undgå at fylde skraldespanden med brugbar mad, mener Klaus Jørgensen, der er områdechef hos Landbrug & Fødevarer og næstformand i Stop Spild Af Mad

- Forbrugerne er jo villige til at gå efter rabatterne, og så længe rabatterne eksisterer, så skal man jo også tage imod dem. Men det er vigtigt, at man som forbruger får planlagt at fryse halvdelen ned eller opbevare det på den rigtige måde, så man forlænger holdbarheden, siger han.

Egner sig til større husstande

Når detailhandlen laver mange mængdetilbud, så skyldes det, at det passer godt til en bestemt målgruppe.

- Det er børnefamilierne, som jo køber stort ind, og derfor giver det mening for dem, at man får et bedre tilbud, hvis man køber flere varer. Og det er de rigtig glade for, siger Signe Frese, der er CSR-direktør for Coop og dermed står for virksomhedens samfundsmæssige ansvar.

Det er dog ikke alle, der handler ind til en større husstand med både børn og voksne.

Eva Larsen køber stort set aldrig mængdetilbud – hun kan nemlig godt mærke, at tilbuddene ikke er målrettet hende.

- Hvis jeg kun har brug for en, så køber jeg en. Vi er to pensionister, så vi har ikke brug for så meget mad. Så kan det godt ske, at jeg skal bruge noget af det igen en uge efter, men så køber jeg det så der, siger Eva Larsen.

Og det er den rigtige tilgang, hvis man spørger Coop.

- Man kan jo bare tage til én banan, hvis det er det, man har brug for. Og det synes jeg faktisk også, man skal gøre. Hvis man er bange for, at man kommer til at smide varen ud og ikke får den brugt, når man kommer hjem, så er et mængderabat-tilbud ikke et godt tilbud, siger Signe Frese.

Alle har et ansvar

Klaus Jørgensen fra Stop Spild af Mad mener, at alle bør hjælpe til i kampen mod madspild.

- Ansvaret ligger selvfølgelig meget hos forbrugeren, men omvendt bliver man jo også lokket og motiveret til at gøre en god handel. Derfor er det bare vigtigt, at man får det genanvendt derhjemme, siger Klaus Jørgensen.

Klaus Jørgensen fra organisationen Stop Spild af Mad mener, at både forhandler og forbruger må gøre en indsats for at reducere madspild.
Klaus Jørgensen fra organisationen Stop Spild af Mad mener, at både forhandler og forbruger må gøre en indsats for at reducere madspild.
Foto: Anders Meyer, TV MIDTVEST

Det er altså vigtigt, at man tænker over, hvad man lægger i sin kurv i supermarkedet. Køber man for meget, ender visse varer nemlig for ofte i skraldespanden. Det er noget, kunderne i Kvickly i Brande kan genkende.

- Det kunne for eksempel være mælk, hvis der er tre for to. Så bliver det egentlig bare smidt ud, og så bliver det til madspild, siger Flemming Pedersen.

- Broccoli og agurker. Af en eller anden grund er det tit grøntsagerne, der hurtigt bliver for gamle og tit er på mængdetilbud, siger Victor Rohde.