Formand for skolelederforeningen: Hjemmeundervisning skal hjælpe udsatte elever

Efter erfaringerne med hjemmeundervisning under corona-nedlukning, vil Claus Hjortdal have ændret loven, så udsatte elever fremover kan modtage undervisning hjemmefra.

Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal
Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal
Foto: Pernille Keller Sand, TV MIDTVEST

Selvom rigtig mange skoleelever lige nu hungrer efter at komme tilbage på skolerne igen, så er der også dem, der har nydt rigtig godt af at modtage hjemmeundervisning under de to nedlukninger.

Derfor skal loven nu ændres, så det fremover er muligt for syge eller udsatte elever at være med i undervisningen hjemmefra. Sådan lyder forslaget fra formanden for skolelederforeningen Claus Hjortdal.

- Vi har stigende antal børn og unge med angst og depressioner, som har svært ved at komme i skole, og der kan vi faktisk se, at vi under coronatiden fik fat i nogle af dem, fordi de kan være med virtuelt, siger skolelederforeningsformanden.

- Vi skal have ændret det sådan, at der i loven står noget om, hvordan man skal håndtere fjernundervisning på de digitale muligheder, og skolen skal forpligtes til at undervise så meget som muligt, fortsætter han.

Som loven er nu, så er skolerne forpligtet til at afholde et bestemt antal fysiske undervisningstimer med den enkelte elev.

- Det er simpelthen en dårlig løsning. Det har aldrig virket, det har aldrig fungeret, og det har været en dyr løsning, der ikke har haft en særlig stor effekt, siger Claus Hjortdal.

Muligheden kan være for alle

Udover at Claus Hjortdal vil have en lovændring, der skal gælde på sygeundervisningsområdet, så vil han også se på, om løsningen skal bredes ud til elever, der ikke er syge.

- Vi har faktisk nogle børn, som ser ud til at have det godt, når der ikke er så meget larm og uro omkring dem, fortæller han.

- Derfor skal vi være nysgerrige pædagogisk på, hvordan vi kan kombinere den fysiske undervisning i klasseværelset med en smule af det virtuelle i perioder, fortsætter han.

Han forklarer, at det ville kunne være aktuelt i udvalgte fag eller opgavetyper, som ville kunne egne sig godt til onlineundervisning.

Samtidig understreger han, at den løsning er mest relevant for de lidt større elever, der bedre kan sidde alene hjemme.

Ekspert: - Det er et tveægget sværd

Mikael Thastum er professor i klinisk børnepsykologi og leder af Center for Psykologisk Behandling til Børn og Unge på Aarhus Universitet, og han kan se både fordele og ulemper ved skolelederforeningsformandens forslag.

- Det er et tveægget sværd. Jeg er jo enig i, at hvis man har svært ved at komme i skole på grund af angst, depression eller ADHD, så kan det være en god ide i en kortere periode eller som del af plan om at få barnet tilbage i skole, siger professoren.

- Men målet skal altid være at få barnet tilbage i skole sammen med kammeraterne igen, fortsætter han.

Mikael Thastum understreger nemlig, at det at gå i skole ikke kun er et spørgsmål om at lære at regne og skrive.

Det handler også om at få nogle sociale kompetencer og at lære at være en del af et socialt fællesskab.

- Hvis man lader et udfordret barn blive hjemme, fordi de eksempelvis har angst, risikerer man at fastholde dem i deres vanskeligheder. De får ikke mulighed for at arbejde med problemet, fortæller lederen af Center for Psykologisk Behandling til Børn og Unge.

Der findes ikke en opgørelse over, hvor mange elever der ville kunne blive hjemme, hvis der sker en lovændring, men Mikael Thastum fortæller at mere end hver tiende elev i folkeskolen af den ene eller den anden grund har over ti procents fravær.