Efter første år med stærekasser: Så mange bøder og klip er der givet

Siden 2018 har stærekasserne blitztet løs på strækninger i Danmark. Nu er første evaluering af projektet med de nye fartkontroller klar.

En af stærekasserne på Vilsundvej på Mors.
En af stærekasserne på Vilsundvej på Mors.
Foto: Trine Markfoged Jensen, TV MIDTVEST

Vejdirektoratet har netop offentliggjort første del-evaluering på det såkaldte pilotprojekt med i alt 20 stærekasser, der er opstillet på 11 udvalgte vejstrækninger i Danmark.

Og de første konklusioner viser blandt andet, at gennemsnitshastigheden er faldet med mellem 3 og 13 km/t de steder, hvor stærekasserne blev sat i drift i løbet af sidste halvdel af 2018.

- Det er rigtig glædeligt, fordi for høj hastighed er lig med mange ulykker. Og hvis vi får sat hastigheden ned, så falder antallet af ulykker - det viser alt forskning, siger leder af færdselsafdelingen i Midt- og Vestjyllands Politi, Henrik Glintborg.

- Og hvis det endelig skulle gå galt, så bliver ulykkerne ikke så alvorlige, så vi er rigtige positive over, at hastigheden er faldet.

To strækninger med stærekasser i landsdelen

I Midt- og Vestjylland er der opsat stærekasser på Vilsundvej på Mors og Herningvej ved Ringkøbing. Ifølge rapporten fra Vejdirektoratet er der siden stærekasserne kom til givet samlet 20.323 bøder og 2.231 klip til bilister, der har kørt på de to strækninger.

Ifølge politiets færdselsleder bliver der dog stadig, til trods for den gennemsnitlige lavere fart, generelt kørt for stærkt.

- Der er ingen tvivl om, at vi kører stærkt. Det er afgørende vigtigt, at vi få sænket hastigheden generelt på vores veje, så vi kan få nedsat antallet af både alvorlige og mindre ulykker, siger Henrik Glintborg.

Vellykket projekt

Forsøget med stærekasserne blev sat i værk af regeringen i marts 2017. De ville finde ud af, hvorvidt politiets kameraer fra de mobile fotovogne også kunne bruges i standere på faste placeringer, samt undersøge hvilke effekt stærekasserne har på trafikanterne. 

En række strækninger blev udvalgt til pilotprojektet, og efter et år skulle en evalurering laves med henblik på, om det skulle fortsætte og eventuelt udvides.

Det er den, Vejdirektoratet nu er kommet med, og overordnet set har det, ifølge rapporten, været vellykket.

- Samlet set vurderer Vejdirektoratet efter et års drift af pilotprojektet med stærekasser i Danmark, at det nuværende pilotprojekt, trods udfordringer med teknik og drift, har været en vellykket introduktion af stærekasser i Danmark, og at projektet bør fortsætte, lyder det.

Kritik af stærekasser

Undervejs er brugen og opsætningen af stærekasserne blevet diskuteret meget. Stærekasserne har flere steder været udsat for hærværk, og de er blandt andet blevet kaldt for pengemaskiner.

På Mors mente formanden for kommunens teknik- og miljøudvalg for et års tiden siden ikke, at der var problemer med trafiksikkerheden der, hvor stærekasserne står.

- Jeg mener, at trafiksikkerheden her er fuldstændig i orden. Derfor synes jeg faktisk, at stærekasserne er blevet en pengemaskine. Det er er jo ikke det, der er meningen. Det er jo for at højne trafiksikkerheden, de skal være her, sagde Meiner Nørgaard (DF) til TV MIDTVEST sidste år i april.

Og han er ikke den eneste, der har kritiseret stærekasserne.

I november sidste år viste en ny opgørelse fra Danske Beredskaber, at der var udskrevet bøder 260 gange til udrykningskøretøjer.

- Det er en helt absurd situation, vi er havnet i, og jeg har meget svært ved at forstå, at der endnu ikke er fundet en løsning på problemet, fortalte sekretariatschef i Danske Beredskaber, Bjarne Nigaard, dengang.

Hvis du vil dykke nærmere ned i Vejdirektoratets delevaluering kan du gøre det ved at klikke her.