16.304 midt- og vestjyder blitzet af stærekasser i år - politiker overrasket

Formanden for Færdselssikkerhedskommissionen undrer sig over, at så mange fortsat blitzes i Midt- og Vestjylland.

De faste stærekasser er nu også i brug på Mors. Foto: Stine Agnholt Andersen, TV MIDTVEST

16.304 gange.

Det overrasker mig egentlig, at der er så mange, der bliver taget.

Andreas Steenberg, transportordfører, Radikale Venstre

Så mange gange har stærekasserne i Ringkøbing og på Mors blitzet bilister i løbet af 2019 frem til den 16. december. Det viser tal fra Midt- og Vestjyllands Politi, som TV MIDTVEST har søgt aktindsigt i.

Ved stærekasserne bliver trafikanter advaret af skilte i begge kørselsretninger, men på trods af det er der ikke sket et dyk i antallet af bilister, der har kørt for stærkt.

Læs også ’Absurd situation’: Udrykningskøretøjer blitzet 35 gange i Midt- og Vestjylland

Det overrasker formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Andreas Steenberg fra Radikale Venstre.

- Det siger, at der er nogle, der har kørt for stærkt. Det overrasker mig egentlig, at der er så mange, der bliver taget. Man burde jo vide efterhånden, at de står der. Men det er afgørende for, om vi skal have flere og hvad, vi skal gøre ved det, er om der er kommet færre uheld de to steder, og om folk er begyndt at køre efter fartgrænserne, siger han.

Tallet 16.304 kunne have været højere, hvis ikke stærekasserne flere gange havde været udsat for hærværk, der har sat dem ud af spillet i et stykke tid. Det viser tallene fra aktindsigten.

Sådan har det tidligere set ud, efter stærekasserne har været udsat for hærværk. Foto: Malene Skree Nordsmark, TV MIDTVEST

Skal højne trafiksikkerhed

Diskussionen om stærekassers indvirkning på trafikken er noget, der kan få de fleste trafikanter til at have en holdning. For nogle øger den sikkerheden, mens andre mener, at det er en pengemaskine.

Faktum er, at de blev sat i verden på Herningvej i Ringkøbing og på Vildsundvej på Mors for at højne trafiksikkerheden de steder. Og det er det, Andreas Steenberg går op i, når han skal evaluere effekten.

- Jeg tænker, at stærekasser kan højne trafiksikkerheden lige der, hvor de står. Derfor kan det give god mening at have dem til at stå steder, hvor der sker mange uheld eller for eksempel ved en skole eller andre steder, hvor man har bløde trafikanter. Men generelt handler det om at få folk fanget flere steder og ikke kun nogle få fysiske steder. De giver god mening der, hvor der sker mange uheld, slår transportordføreren fast.

Han vil derfor endnu ikke komme med domsafsigelsen om, hvorvidt stærekasserne skal blive eller om de skal fjernes.

02:34

Se tv-indslag om stærekasserne, der spinder guld på landevejene.

Luk video

I april kunne TV MIDTVEST fortælle, at de to stærekasser i regionen havde indsamlet bøder for omkring 10,4 millioner kroner ved at have blitzet 6487 biler.

Det giver et gennemsnit på 1603 kroner per bøde. Holder det gennemsnit for hele året, har de to stærekasser frem til 16. december skrabet bøder sammen til en værdi på 26.138.677 kroner.

Det tal er dog ligegyldigt for Andreas Steenberg. Han slår fast, at det udelukkende handler om trafiksikkerhed. For hvis stærekasserne ikke hjælper på det punkt, er der kun tale om en pengemaskine.

Andreas Steenberg vil have undersøgt, hvilken effekt stærekasserne har. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Mangler stadig tal

Det er dog svært at sige lige nu, om stærekasserne har haft den ønskede virkning på antallet af færdselsuheld.

De tal er endnu ikke offentliggjort, men Vejdirektoratet, der står for forsøget med stærekasserne, arbejder lige nu på en stor rapport, hvor det offentliggøres.

I Færdselssikkerhedskommissionen, hvor Andreas Steenberg er formand, skal det undersøges, om stærekasserne virker efter hensigten.

- Vi skal have undersøgt, om de virker i forhold til trafiksikkerheden. Det er de tal, vi venter på at få. Det kan tyde på, at der er nogle problemer de to steder i Midt og Vestjylland, fordi der er folk, der bliver taget for at køre for stærkt. Men vi skal også gerne se, at der er folk, der begynder at sætte farten ned. Ellers har de ikke effekt for trafiksikkerheden, siger Andreas Steenberg og fortsætter:

Læs også Stærekasse på Mors: Jimmy blev blitzet to gange på fem timer i Danmarks vildeste stærekasse

- Det er interessant at se, hvilken effekt stærekasser og fotovogne har på farten. For det er farten, der er et problem i forhold til trafikdrab. Især på landevejene.

Andreas Steenberg ser frem til at se, om antallet af ulykker er faldet på de strækninger i Ringkøbing og på Mors, hvor stærekasserne er placeret.

Sådan har de blitzet

Stærekasserne på Vildsundvej på Mors:

  • Vestlig kørselsretning: 2256
  • Østlig kørselsretning: 2136

Stærekasserne på Herningvej i Ringkøbing:

  • Nordlig kørselsretning: 3972
  • Sydlig kørselsretning: 7940

Kritik af stærekasser

På Mors mener man ikke, at der er problemer med trafiksikkerheden der, hvor stærekasserne står.

Derfor sagde formanden for teknik- og miljøudvalget i Morsø Kommune, Meiner Nørgaard (DF), således til TV MIDTVEST i april:

- Jeg mener, at trafiksikkerheden her er fuldstændig i orden. Derfor synes jeg faktisk, at stærekasserne er blevet en pengemaskine. Det er er jo ikke det, der er meningen. Det er jo for at højne trafiksikkerheden, de skal være her.

Han er ikke den eneste, der har kritiseret de to stærekasser.

I november viste en ny opgørelse fra Danske Beredskaber, at der var udskrevet bøder 260 gange til udrykningskøretøjer.

- Det er en helt absurd situation, vi er havnet i, og jeg har meget svært ved at forstå, at der endnu ikke er fundet en løsning på problemet, fortalte sekretariatschef i Danske Beredskaber, Bjarne Nigaard, dengang.