Cykelhold håber på flere sponsorer efter Vingegaards Tour-succes

Sidst Tour de France vinderen havde dansk blod i årene, affødte det et nyt dansk cykelhold. Denne gang kan sejren styrke de hold, der allerede eksisterer.

2:23
Brian Pedersen, der er holdejer i ColoQuick Cycling, håber at tour-sejren giver flere sponsorater.
Foto: Morten Beckert Thomsen, TV MIDTVEST

Da Bjarne Riis vandt Tour de France i 1996, blev interessen for cykling så stor, at der året efter var skabt et nyt dansk professionelt cykelhold.

Nu står vi igen med en dansk vinder af verdens største cykelløb.

Det er nok ikke et nyt cykelhold, der er lige på trapperne, men flere håber, at Jonas Vingegaards sejr i Frankrig gør cykelsporten mere attraktiv for sponsorer.

Det håb har de hos cykelholdet ColoQuick i Skive. Her skabte cykelrytteren fra Glyngøre mange gode stunder og resultater, da han kørte for holdet fra 2016 til og med 2018.

Og netop sponsorater er livsnødvendige for, at holdet kan udvikle morgendagens stjerner.

- Der er ingen tvivl om, at det er nu, der skal smedes. Jeg tror, at i de kommende år, der bliver cykling altså virkelig noget, vi er fælles om, siger Brian Pedersen, der er holdejer ColoQuick Cycling.

Jonas Vingegaards trofæer og billeder fylder stadig hos ColoQuick i Skive.
Jonas Vingegaards trofæer og billeder fylder stadig hos ColoQuick i Skive.
Foto: Morten Beckert Thomsen, TV MIDTVEST

Svært at skabe nye hold

Det var Team Home Jack and Jones, der opstod i kølvandet på Bjarne Riis sejr i Tour de France i 1996. En af dem, der var med til at starte holdet op, er Johs Poulsen.

- Alt foregik jo lidt i lyset af, at vi også der for 26 år siden havde haft en Tour-vinder, og derfor var der meget hype om cykelsporten, siger han.

Men det er ikke bare sådan lige at stable et stort dansk cykelhold på benene, fortæller medstifteren. Og han tror bestemt ikke, at det er nemmere den dag i dag.

- Dels er der alle formaliteter omkring rytterkontrakter og alt muligt andet. Dels er der så også spørgsmålet om at få sponsorerne ind på den rigtige måde, siger han.

Morten Riisgaard-Dam, der er marketingschef i Home, vil ikke lægge penge i et nyt cykelhold igen.
Morten Riisgaard-Dam, der er marketingschef i Home, vil ikke lægge penge i et nyt cykelhold igen.
Foto: Morten Beckert Thomsen, TV MIDTVEST

Det var ejendomsmæglerkæden Home, der lagde penge i Team Home Jack and Jones for 26 år siden. Og de er ikke klar til at løfte samme opgave igen, lyder det fra Morten Riisgaard-Dam, der er marketingschef i Home.

- Man skal aldrig sige aldrig. Personligt ville jeg jo synes, det ville være fantastisk, men fagligt set kan jeg ikke forsvare det, siger han.

Og det på trods af, at det lige nu skulle være det helt rigtige tidspunkt at slå til på. Det mener Kenneth Cortsen i hvert fald. Han er forsker i sportsøkonomi og branding ved Professionshøjskolen UCN.

- Hvis man står med et brand og gerne vil have eksponering, der bliver til kendskabsgrad, jamen så er cykelsport lige nu rigtig interessant, siger han.

ColoQuick drømmer ikke stort

Hos Vingegaards tidligere hold i Skive er det ikke en plads i Tour de France, der er målet.

- Det har vi faktisk slet ikke ambitioner om, siger holdejer Brian Pedersen.

- Det er ikke det, der ligger i vores DNA. Vi skal ind på et tidligt tidspunkt og have formet de unge mennesker og lære dem at leve professionelt.

At gøre professionel karriere er i hvert fald lykkes for deres tidligere rytter Jonas Vingegaard. Da han sluttede i ColoQuick skrev han kontrakt med hollandske Jumbo-Visma, som han netop har vundet verdens største cykelløb med.