Her er redningsplanen for Midtjyllands Lufthavn

Ruten mellem Karup og København genåbner med to ekstra afgange dagligt og rabat til studerende og pensionister.

DAT_lufthavn
Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

Til april bliver det igen muligt at flyve fra Karup til København - og hjem igen. Flyruten er reddet og holder liv i den lukningstruede Midtjyllands Lufthavn.

Det fortæller formand for lufthavnens bestyrelse, Ulrik Wilbek, på et pressemøde. 

- Det har været en lang og sej kamp. Luftfart er blevet dyrere, og det er svært for en lille lufthavn som vores at være attraktive, siger han.

Lukkede i december

I december 2022 valgte operatøren på ruten mellem Karup og Købehavn at trække sig. Danish Air Transport kunne ikke få økonomien til at hænge sammen, og uden operatør måtte lufthavnen 9. december lukke ned. 

Bestyrelsen besluttede at holde håbet i live og lede efter en ny operatør til ruten, som skulle være fundet før 1. april 2023.

I dag kan bestyrelsesformand Ulrik Wilbek fortælle, at den "nye" operatør er fundet. 

For Danish Air Transport giver Midtjyllands Lufthavn en chance til, og genopretter ruten mellem Karup og København. 

- Der er "thumps up" hele vejen rundt, siger direktør for DAT, Jesper Rungholm. 

For regeringen har besluttet at give Midtjyllands Lufthavn statsstøtte i to år. Samtidig er operatøren lykkedes med at reducere egne omkostninger, og dermed er der grundlag for at fortsætte, fortæller Jesper Rungholm. 

- Det er nye vinde, at man nu kalder flyvning for ”kollektiv transport”. Al anden kollektiv transport modtager offentlig støtte. Så det er kun ret og rimeligt, at indenrigsflyvning får den støtte, som vi længe har bedt om, og det er også det, vi hører, at politiske vinde netop blæser i den retning, siger han. 

Ikke plads til alle ansatte

En del af redningsplanen er også, at der fremover skal være færre ansatte til at drive Midtjyllands Lufthavn.

Indtil nu har der været 24 ansatte, men nogen af dem kommer ikke med i fremtiden. Det bekræfter lufthavnens daglige leder Jakob Kronborg.

- Det er ene gode medarbejdere, så det svære bliver at sige farvel til nogen. Det er en træls opgave, siger han.

0:57
Hør Jakob Kronborg fortælle om fremtiden for medarbejderne.

Tør satse, selvom penge ikke er klar

Torsdag kunne transportminister Thomas Danielsen fortælle, at regeringen har afsat 4,2 millioner kroner til at støtte lufthavnen, men aftalen er endnu ikke på plads. 

Alligevel tør DAT og Midtjyllands Lufthavn satse på ruten i fremtiden. 

- Det vigtigste er, at jeg kan se, at der i ejerkommunerne er en erkendelse af, at lufthavnen er vigtigt, og vil koste penge. Det er en hel ny verden, hvis vi nu slipper for at høre på evindeligt klynk og problemer omkring det faktum, at man skal understøtte lufthavnen. Det er nye tider, og det er vi glade for, siger Jesper Rungholm.

Han har ikke fortrudt lukningen i december, fordi den, ifølge ham, har fået politikerne til at indse, hvor vigtig flyruten er for området. 

Støtten betyder, at DAT kan tilbyde billigere billetpriser, og derudover har dele af erhvervslivet tilkendegivet, at ville benytte ruten med tilpassede afgange. Blandt andet er to ekstra daglige afgange fra København tilføjet til planen.

- Vi kommer nu med en superoptimeret fartplan, som passer til erhvervslivets behov, og jeg har fået helt konkrete tilkendegivelser om storindkøb af klippekort fra erhvervslivet, fortæller DAT-direktøren, som også føler sig sikker på, at passagerer er villige til at betale mere for at flyve, end at tage toget til København. 

Lufthavnen genåbner 17. april 2023, og kontrakten med operatøren er foreløbigt på 12 måneder.