Slut med DAT-flyvninger mellem Karup og København fra december

Fra den 9. december stopper flyselskabet DAT alle deres flyvninger fra Midtjyllands Lufthavn i Karup. Ruten er ikke økonomisk bæredygtig, lyder forklaringen.

Fra december stopper DAT alle deres flyvninger fra Midtjyllands Lufthavn.
Fra december stopper DAT alle deres flyvninger fra Midtjyllands Lufthavn.
Foto: Jørgen Ahler, TV MIDTVEST

Alt for få passagerer og alt for høje brændstofpriser er to af grundene til, at flyselskabet DAT (Danish Air Transport) stopper deres flyvninger til og fra Midtjyllands Lufthavn i Karup. Fra den 9. december flyver deres fly ikke længere på ruten.

- Vi går en mørk vinter i møde, og vi kan se, at ruten ikke er bæredygtig. Alle vores omkostninger eksploderer lige nu, siger Jesper Rungholm, der er direktør for DAT til TV MIDTVEST.

Han fortæller, at selskabet indtil udgangen af i år har en brændstofsaftale, der har betydet, at de endnu ikke for alvor har mærket prisstigningerne på brændstof. Men når aftalen udløber, så skal de betale fuld pris.

Økonomisk støtte er eneste løsning

Efter corona-nedlukningerne har ruten mellem Karup og København ikke været økonomisk bæredygtig – blandt andet på grund af, at passagererne ikke er vendt tilbage til lufthavnen.

- Der skal støttekroner til lige nu for, at ruten kan løbe rundt. Vi har forsøgt at få politiske støtteordninger, som vi har på Bornholmsruten, men det har ikke været muligt, siger Jesper Rungholm.

Det er ni midt- og vestjyske kommuner, der ejer Midtjyllands Lufthavn, hvor Viborg og Herning Kommuner er de største anpartshavere. Og selv om der ikke umiddelbart er flere støttekroner på vej, så tror direktøren for Midtjyllands Lufthavn, Frans Bjørn-Thygesen, på, at der kommer en ny operatør på ruten.

- Jeg ser ikke det som dødsstødet for lufthavnen. Det er ikke første gang, vi skifter operatør, og jeg er ret fortrøstningsfuld. Vi har haft positive snakke med flere flyselskaber, siger Frans Bjørn-Thygesen.

Inden corona-nedlukningerne havde Midtjyllands Lufthavn årligt 115.000 passagerer. Siden er afgangene blevet skåret ned, og i dag er der kun 35 procent tilbage af de afgange. Samme fald ses i passagerantallet.

DAT-fly siden 2015

Både direktøren og formanden for Midtjyllands Lufthavn ser tilbage på et godt samarbejde med DAT, der har fløjet ruten siden 2015 og har hævet det samlede passagerantal siden da.

De er nu gået i gang med at finde en ny operatør til ruten.

- Vi har heldigvis en god dialog både med mulige nye samarbejdspartnere til at beflyve ruten og med det lokale erhvervsliv, så vi sikrer, at de flyvninger, som en ny operatør skal levere, er attraktive for de rejsende, siger Ulrik Wilbek (V), der også er borgmester i Viborg Kommune, i en pressemeddelelse.

Formanden for Midtjyllands Lufthavn, Ulrik Wilbek, siger, at opgaven med at finde et nyt flyselskab til ruten har høj prioritet.
Formanden for Midtjyllands Lufthavn, Ulrik Wilbek, siger, at opgaven med at finde et nyt flyselskab til ruten har høj prioritet.
Foto: Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

Direktøren for DAT udelukker ikke, at de engang i fremtiden igen vil forbinde Midtjylland med hovedstaden.

- Hvis det viser sig, at der kommer støtteordninger, så er vi 100 procent klar igen. For os er det et hjertebarn, vi gerne vil holde i live, siger Jesper Rungholm til TV MIDTVEST.