Partier krydsede klinger over asfalt og skinner: Her er deres sejre og nederlag

Hele folketinget er blevet enige om en rekordstor plan for Danmarks veje, jernbaner og cykelstier frem mod 2035. Forhandlingerne har kostet kameler og sejre for alle partier, fortæller to midt- og vestjyske folketingsmedlemmer.

Motorvejen ved Viborg har splittet partierne. Alligevel er det lykkedes at lande en bred aftale (arkivfoto).
Motorvejen ved Viborg har splittet partierne. Alligevel er det lykkedes at lande en bred aftale (arkivfoto).
Foto: Palle Mouritsen, TV MIDTVEST

Der var både motorveje, skinner og cykelstier, da et stort flertal af folketinget mandag præsenterede den infrastrukturplan, der frem mod 2035 bestemmer, hvor arbejdet med ny asfalt og sveller skal gå i gang. 

- Vi har i dag vedtaget en historisk bred og ambitiøs plan på 160 milliarder kroner for Danmarks infrastruktur, så færre danskere i fremtiden skal opleve kø og ventetid, lød det fra finansminister Nicolai Wammen (S) på pressemødet.

For Midt- og Vestjylland betyder det blandt andet en motorvej ved Viborg, et lukket motorvejshul og en bedre Rute 15

Hos Socialdemokratiet glæder transportordfører Thomas Jensen, der er valgt i Silkeborg, sig over, at Midt- og Vestjylland med flere og bedre veje bliver bundet bedre sammen. 

- Ringkøbing, Skive og Viborg bliver koblet bedre sammen med de øvrige byer i landsdelen, forklarer han. 

Ordføreren henviser til en ny midtjysk motorvej fra Løvel nord for Viborg til Klode Mølle nær Engesvang, en opgradering af opgradering af Rute 26 fra Thisted til Skive og Rute 34 fra Skive til Haderup samt en bedre Rute 15 mellem Herning og Ringkøbing. 

- Det kommer til at få stor betydning for virksomheder og rekruttering af arbejdskraft. Det er noget, der vil understøtte væksten, understreger han.

SF fik cykelstier og jernbane

SF er et af de partier, der står bag flertallet. 

Her glæder Signe Munk sig over, at partiet har fået sat sit aftryk på den kollektive trafik. 

- Vi får en milliardinvestering i jernbanen i hele Danmark, men i særdeleshed i Midt- og Vestjylland, forklarer hun. 

Hun fremhæver blandt andet, at ny enkeltsporet jernbane mellem Silkeborg og Aarhus er blevet en del af planen. 

- Det bliver en gevinst for folk i Silkeborg, men også for dem, der kommer fra Herning.

Foruden den nye strækning bliver pengene fra Togfonden nu reserveret til opgradering af de eksisterende jernbanenet. Det giver ifølge SF'eren mulighed for hurtigere tog på eksisterende strækninger.  

Derudover fremhæver hun, at det er besluttet, at man skal undersøger muligheden for "optimering af jernbanen Aarhus-Viborg", som det hedder i aftaleteksten.

Slutteligt fremhæver hun, at partiet også har fået sat penge af til flere cykelstier i det midt- og vestjyske. Blandt andet skal der etableres cykelsti på Rute 34 mellem Skive og Haderup.

Venstre glæder sig over ny asfalt

Hos Venstre fremhæver man den nye midtjyske motorvej som det vigtigste element af aftalen. 

- Vi gik all-in på hærvejsmotorvej, så vi er jublende lykkelige over at få det med, siger partiets transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Han fremhæver desuden, at rute 15 mellem Herning og Ringkøbing har været prioriteret højt af partiet ligesom en bedre rute 34 mellem Skive og Haderup har været vigtig for partiet. 

- Alt i alt er vi meget tilfredse, siger han. 

Foruden ny asfalt glæder han sig over, at der med aftalen er fundet 300 millioner til indkøb af fire nye batteritog, der skal køre mellem Holstebro og Skjern. 

Kompromiser har givet bred aftale

Selvom partierne kan glæde sig over deres sejre, har de også måtte give afkald på flere af deres ønsker. 

- Der er selvfølgelig tidsler i aftalen, indrømmer Signe Munk. 

Ifølge hende har det helt store stridspunkt været balancen mellem asfalt til biler og skinner til tog. 

Kompromisset endte med 64 milliarder kroner til veje, mens jernbanen får i alt 86 milliarder frem mod 2035. 

Signe Munk ærgrer sig over, at der skal bygges en ny motorvej ved Viborg, men glæder sig alligevel over, at der ikke er tale om en decideret hærvejsmotorvej.

- Vi har forsøgt at minimere projektet, siger hun. 

Den endelige linjeføring er ikke på plads endnu. Men her får SF nu mulighed for at påvirke placeringen. 

- Vi vil være med til at beskytte naturen, understreger hun. 

Hos Venstre savner man tvært imod mere motorvej. 

- Vi skal have lappet hul nummer to hos Herning. Det handler om fremkommelighed og sikkerhed, forklarer han. 

Hos regeringspartier erkender man, at man også har slugt en kamel.

I Socialdemokratiets trafikudspil var der lagt op til en 2+1 vej på Rute 13.

- Til gengæld får vi nu en midtjysk motorvej. Det skal jeg ikke klage over, siger Thomas Jensen. 

Fælles for de midt- og vestjyske folketingsmedlemmer er tilfredsheden med en bred forligskreds. Samtlige medlemmer af folketinget står bag aftalen, mens enkelte partier står uden for dele af planen. 

Opdatering

Rettelse

Det fremgik tidligere, at SF ikke er en del af aftalen om opgradering af Rute 26. Dette er ikke korrekt.

    Eksempelvis står Enhedslisten og Alternativet uden for alle vejprojekter, mens SF ikke støtter planen for en tredje limfjordsforbindelse. 

    - Der vil stadig være flertal, hvis der kommer et jordskredsvalg. Projekterne bliver gennemført, understreger Thomas Jensen. 

    Hos Venstre roserne man indstilligen fra de partier, der har været imod Venstres planer. 

    - Jeg har oplevet en erkendelse hos de partier, der ikke kan lide veje. Man ved godt, at veje er afgørende for en landsdel som Midt- og Vestjylland, siger Kristian Pihl Lorentzen.

    I takt med at flere forundersøgelser og VVM-undersøgelser bliver gennemført vil projekterne blive gennemført. 

    Det sidste projekt i Midt- og Vestjylland, der er en del af aftalen, er opgraderingen af Rute 34 mellem Haderup og Skive N.

    Her skal arbejdet efter planen begynde i 2031.