Pop-up-butikker er kommet for at blive – men de udfordrer udlejerne

Flere og flere butikker med kort levetid popper op rundt omkring. Mange af dem for at teste om der er salg nok til en permanent butik.

2:44
Pop Up butikker er det nye. Holstebro har netop fået Reshopper til byen i januar måned - og så rykker de videre igen. En tendens der er kommet for at blive.
Foto: Mikkel Eskelund, TV MIDTVEST / Sarah Katrine Houe, TV MIDTVEST

En ny børnetøjsbutik ved navn Reshopper er netop åbnet i Holstebro, men dens dage er allerede talte.

Butikken er nemlig en såkaldt pop-up-butik, og den vil derfor kun være åben en måned.

- Det er en superfed måde at drive detailhandel og få tjekket lokationer på og få set, om der opbakning i nærområdet til at lave en butik. Nogle steder virker det vildt godt, andre steder gør det ikke, siger Casper Blom, direktør i Reshopper.

Hele januar kan man i den midlertidige butik købe tøj og legetøj til børn i alderen 0-10 år. Varer som stammer fra restpartier, udgåede kollektioner, 2. sortering eller konkursboer.

Pop-up-butikken flytter rundt til en ny by hver måned, og det betyder altså 12 butiksåbninger på et år. Men det er det hele værd for den nystartede virksomhed.

- Det er meget arbejde, og vi bruger mange timer på de her åbninger, men det er også sjovt. Vi skal finde de rigtige lokationer, og her er denne pop-up-tendens fantastisk til at se om husleje hænger sammen med antallet af kunder.

Reshopper har mange varer med til Holstebro. Om en måned er butikken fortid.

Udlejere bliver udfordret

Flere af denne type butikker popper op rundt omkring. I Herning får citychefen flere og flere forespørgsler på de midlertidige butikker.

- Det er et marked, der vinder ind - også i de mellemstore provinsbyer som vores og ikke kun i Aarhus og København. Det er et frisk pust, men det er også et nyt marked for dem, der har ejendommene, siger Allan B. Kristensen.

Udlejerne har været vant til flerårige lejekontrakter, og det er altså ikke det, pop-up-butikkerne vil have.

- Det kan godt være, udlejerne skal være mere åbne over for de her pop-up-muligheder, for det kan jo være en ny pop-up banker på bagefter. I en tid hvor vi er ramt af butikslukninger og tomme lokaler, så er det da noget, vi skal se på, og det gør vi gerne, siger citychefen.

Kommet for at blive

Ifølge en trendforsker er tendensen med pop-up-butikker da heller ikke noget, der forsvinder igen lige med det samme.

- Jeg tror helt sikkert, det bliver hængende. Det skaber en masse dynamik og nysgerrighed hos os kunder, og det kan vi godt lide. Men det er også godt for detailhandlen, fordi man kan teste noget med begrænset økonomisk risiko, siger Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia.

Hun mener, at næsten alle butikskoncepter kan åbne en pop-up-butik, og hun ser tre grunde til, at de er en succes.

- Det er en måde at afprøve en ny by eller gade af på for at se, om der er et kundegrundlag her uden stor økonomisk risiko. Man kan lavet noget specielt, som er sæsonbetonet op til jul eller sommer. Og som det tredje kan man give nogle helt specielle oplevelser, som går langt ud over produkterne, siger Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia.

Målet med Reshoppers pop-up-butikker er da netop også at finde nye permanente lokationer ud over de to de har i forvejen.

- Holstebro-borgerne havde ikke haft lige så gode muligheder for at købe billige varer, hvis vi ikke havde været her denne måned. Vi ved ikke, om det kun bliver en måned. Det kan sagtens være, vi laver en permanent løsning. Det vil de næste dage vise, siger Casper Blom.