Kunder hos Midttrafik bliver snydt for rabat

Ikke alle kunder hos Midttrafik kan få rabat med et nyt digitalt klippekort, fordi appen ikke er udviklet til Windows-telefoner.

Hos Midttrafik bliver kundernes telefoner i fremtiden til deres klippekort. Lørdag stoppede Midttrafik salget af papklippekort, der nu i stedet kun kan købes via en app. Problemet er, at det ikke gælder for alle kunder.

For at downloade appen, så man kan bruge det nye digitale klippekort, kræver det, at man har en iPhone eller en Android-telefon. Dermed er kunder med en Windows-telefon afskåret fra rabatten ved at købe et klippekort. Det frustrerer Jette Mortensen, som er en af de kunder, der bliver ramt af de nye regler.

- Det betyder, at når jeg en gang imellem skal med bussen på vej til eller hjem fra arbejde, så skal jeg købe en enkeltbillet hver vej, og den er betydeligt dyrere end en billet med klippekort, siger Jette Mortensen.

Windows-telefon ikke god nok

Jette Mortensen arbejder til dagligt i Viborg, og på de dage, hvor hun ikke kan bruge sin bil for at komme på arbejde, skal hun sidde i en af Midttrafiks busser i en time hver vej. For hende koster en enkeltbillet omkring 80 kroner hver vej, mens hun med et klippekort kan nøjes med 50 kroner. Hun går altså glip af en daglig besparelse på omkring 60 kroner.

- Det var frustrerende at finde ud af, at jeg havde en anden telefon, så jeg ikke kunne downloade appen, siger Jette Mortensen.

At lave et produkt, som ikke altid virker, når kunderne har brug for det, er ikke en erfaring, som vi ønsker at gøre

Ole Simonsen, chefkonsulent hos Midttrafik

Forklaringen på, at Midttrafiks nye app ikke dur til Windows-telefoner, skal ifølge Midttrafik selv findes i, at de ikke mener, at telefonerne er gode nok til deres app.

- Så ville vi hælde ti gange som mange penge i, som vi har brugt på de andre telefoner, og vi ville stadigvæk ikke kunne garantere, at appen ville være stabil, siger Ole Simonsen, chefkonsulent hos Midttrafik.

- At lave et produkt, som ikke altid virker, når kunderne har brug for det, er ikke en erfaring, som vi ønsker at gøre, fortsætter Ole Simonsen.

Microsoft afviser

Hos Microsoft kan man dog ikke genkende, at appen ikke ville du på deres Windows-telefoner.

- Jeg kan ikke genkende, at det skulle være sværere at bygge en app på en Windows-telefon. Det er heller ikke det, vores samarbejdspartnere, som vi har rigtig mange af i Danmark, fortæller os, siger Jasper Hedegaard Boisen, direktør for platform innovation hos Microsoft Danmark.

Jeg kan ikke genkende, at det skulle være sværere at bygge en app på en Windows-telefon

Jasper Hedegaard Boisen, direktør for platform innovation hos Microsoft Danmark

Klippekortet i pap er droppet som en del af besparelser i forbindelse med indførelsen af Rejsekortet, der længe har været efterspurgt af Midttrafiks kunder. Jette Mortensen afviser da heller ikke, at hun ikke kan bruge Rejsekortet.

- Men jeg tænker bare ikke, at de muligheder, jeg har for at rejse med offentlig transport, skal afhænge af, hvilken telefon jeg har, siger Jette Mortensen.

- Det fremmer da i hvert fald ikke min lyst til at rejse med offentlig transport, at jeg ikke har de samme muligheder som mine kollegaer og mine naboer, fordi jeg ikke har den rigtige telefon, slutter hun.