I morgen kan Martin endelig åbne sin café: - Vi må kæmpe alt det, vi overhovedet har lært

Efter to måneder kan caféer og restauranter igen åbne dørene for kunder i morgen. Det glæder de sig til.

Martin Bækhøj glæder sig til at komme igang igen, selvom det bliver hårdt arbejde.
Martin Bækhøj glæder sig til at komme igang igen, selvom det bliver hårdt arbejde.
Foto: Charlotte Hansen, TV MIDTVEST

Humøret er højt hos Martin Bækhøj, der har kaffe- og madbaren Les Jeunes i Viborg. For efter to måneder uden kunder ved bordene, så kan han endelig åbne igen.

- Det har været forfærdeligt at ligge stille i to måneder. Jeg vil sige, at jeg har fået mere stress af ikke at arbejde, end hvis jeg var på arbejde. Det har været forfærdeligt, at jeg ikke har kunne træffe beslutningerne selv, og det er jo første gang, jeg oplever det, forklarer han.

Derfor er han også helt klar til at se sine kunder igen.

- Jeg glæder mig helt sindssygt. Når man er i den her branche, så er det kontakten med sine gæster, som er enormt vigtig. Det er den, man lever af.

Hårdt arbejde

Martin Bækhøj ser optimistisk på fremtiden, nu hvor han får lov til at åbne igen.

- Som det er nu, så har vi fået hjælp fra nogle hjælpepakker, men vi har ikke fået for det hele. Så lige nu er det en mavepuster, og vi er selvfølgelig opmærksomme på, at det her har nogle konsekvenser. Men vi har det også sådan, at vi kender den her branche, og det handler om hårdt arbejde. Og det er vi villige til at levere, siger han og fortsætter:

- Vi må kæmpe alt det, vi overhovedet har lært, for at få det samme antal gæster ind, som vi har haft før. Jeg kommer til at grave dybt for at få det her til at lykkes, for det skal lykkes. Der er ingen vej udenom.

Andre vilkår

Men selvom Martin Bækhøj kan åbne igen, så er alt ikke som før. Kaffe- og madbaren har fået tape på gulvet, der skal hjælpe kunderne med at holde afstand, ligesom der er håndsprit mange steder i butikken.

- Det bliver en anden virkelighed. Det er ikke den virkelighed, jeg ønsker, for jeg synes, det bliver lidt mere mekanisk, end man ønsker sig, at det skal være. Men det er nu engang sådan, at det er ens for alle, og det er sådan virkeligheden er blevet, og det indordner vi os selvfølgelig under, fortæller han.

Men selvom han må undvære håndtryk og kram, når kunderne i morgen kan vende tilbage, så er han glad.

- For at sige det mildt, så har det været røvsygt. Vi lever af vores gæster og kontakten med dem, og jeg er sikker på, at når vi kommer igang igen, så skal det nok skabe glæde. Det glæder vi os rigtig meget til.