Kaninfluencer? Troels og Alma har 11.000 følgere på socialt medie

På bare halvandet år har to pelsede silkeborgensere fået tusindvis af følgere på Instagram.

2:03
De to kaniner Troels og Alma er blevet berømte på Instagram.
Foto: Louise Harkjær Møller / TV MIDTVEST

- De bor jo bare med os her i stuen.

I Silkeborg løber Troels og Alma frit rundt i en lejlighed. De er kaniner, og helt uden at vide det, er de i løbet af de sidste par år blevet mindre berømtheder.

I efteråret 2020 oprettede deres ejer, Cecilie Müllertz, nemlig en Instagram-konto til sine kaniner. Mest for ikke at plastre sin egen profil til med kanin-indhold.

- Jeg tror, enhver kæledyrsejer kender til, at man gerne vil dele sit kæledyrs 'nuttethed', siger Cecilie Müllertz.

Instagram-eventyret tog hurtigt fart. I kanin-fællesskabet 'Instabunnies' blev Troels og Alma taget rigtig godt imod, og pludselig skulle følgerne tælles i tusinder.

- Det er overvældende. Jeg havde ikke regnet med, det skulle blive så stort, siger Cecilie Müllertz. 

Som at eje et kæledyr selv

Men hvordan lader det sig egentlig gøre, at to kaniner kan blive populære på den måde? Thomas Bigum er ekspert i sociale medier, og ifølge ham fungerer kaniner som en gulerod, man kan finde frem, hvis man skal føle noget.

- Uanset om det er kaniner eller noget andet, så åbner folk sociale medier for at tilfredsstille sig selv følelsesmæssigt, siger Thomas Bigum. 

Kaninen Alma
Kaninen Alma
Foto: Louise Harkjær Møller / TV MIDTVEST

- Man kan tænke det lidt som en slikskål. Sociale medier er en slikskål fyldt med lækre følelser, og kaninerne kan give os noget sødt og noget hyggeligt, forklarer Thomas Bigum.

Samtidig peger eksperten på, at sociale medier er en mulighed for at få kæledyrsfornemmelser uden at eje et selv.

Mere end bare videoer

Privat læser Cecilie Müllertz en kandidat i Kommunikation, og hun vil gerne arbejde med sociale medier i fremtiden. 'Silkebunnies' er derfor glimrende øvelse, men faktisk er det kanin-fællesskabet, der har den allerstørste betydning. 

- Det er sjældent, at ens veninder forstår, hvor meget ens kaniner egentlig fylder. Derfor er det virkelig rart med det her fællesskab, hvor folk kommenterer og spørger hinanden til råds, forklarer Cecilie Müllertz.

Troels hiver et trick op af hatten
Troels hiver et trick op af hatten
Foto: Louise Harkjær Møller / TV MIDTVEST

I fremtiden vil Cecilie Müllertz gerne blive ved med at underholde og udveksle kanin-erfaringer på Instagram. Og i forhold til kaninernes leveforhold har hun også et par budskaber, hun gerne vil formidle.

- Jeg føler, jeg lever drømmen allerede nu. Hvis jeg fremover kan inspirere nogle kaninejere til at lade deres kaniner leve frit og få en ven samtidig med, at jeg underholder, så er det det hele værd.