SF med krav om flyafgifter: Midt- og vestjyder betaler prisen, lyder kritikken

SF tager hovedkrav om flyafgifter med til klimaforhandlinger. Socialdemokratiet kan godt se fidusen, imens Venstre mener, at det vil gå ud over Midt- og Vestjylland.

Signe munk
Foto: TV MIDTVEST

SF kommer i dag med et hovedkrav forud for forårets forhandlinger om en klimahandlingsplan.

Der skal afgifter på flyrejser.

- Vi kommer til at prioritere den her sag højt ved forhandlingsbordet og arbejde vedholdende med den, lyder det fra SF’s klimaordfører Signe Munk, der er valgt til Folketinget i Vestjyllands Storkreds.

Modellen er den samme, som SF fremlagde i efteråret.

Flyrejser i EU skal have en afgift på 60 kroner, og hvis du rejser mellemlangt eller transkontinentalt til eksempelvis USA, skal du smide en ekstra afgift på 200 eller 400 kroner per billet.

For en indenrigsbillet foreslår SF en afgift på 30 kroner.

Et skattely for flytrafik

Ifølge SF skal afgifterne bruges til at finansiere grøn omstilling.

- Norden er et skattely for flytrafik, mener Signe Munk fra SF.

Sådan lyder det i udspillet, fordi Danmark blot er et af fire lande i EU, der ikke har flyafgifter.

SF mener, at det er på høje tid at lægge afgifter på flytrafikken, hvis Danmark skal nå sit mål om en reduktion af drivhusgasser på 70 procent i 2030. Afgifterne skal nemlig indkassere knap en milliard danske kroner, som skal finansiere grøn omstilling.

- Det er en rimelig måde at finansiere det bredt set. Det skal blandt andet finansiere flere el-ladestandere, billigere togrejser på tværs af landet og gøre elvarmepumper billigere, fortæller Signe Munk.

28:21
Klimapolitikken fylder både til højre og venstre i folketingssalen, hvor partierne konkurrerer om at ville gøre mest for klimaet og den grønne omstilling. Men hvilke redskaber vil rød og blå blok reelt gøre brug af for at sikre en bæredygtig fremtid? Se Krydsfelt her.

S: Det er den rigtige tankegang

Hos Socialdemokratiet er der ingen tvivl om, at flytrafikken skal have en overhaling.

- Det er en stor udleder. Vi skal have set på, hvordan vi skal have sektoren omstillet og ikke afviklet, siger Anne Paulin, der er klimaordfører for Socialdemokratiet.

Hun kan godt se meningen med at bruge penge fra afgifter til at fremme grøn forskning.

- Jeg var mere skeptisk, hvis det bare var en skat. Det her er den rigtige måde at tænke på, siger Anne Paulin og folketingsmedlem fra Skive.

Ved årets finanslovsforhandlinger bakkede Enhedslisten, De Radikale og Alternativet op om forslaget om flyafgifter.

Midt- og Vestjylland betaler prisen

På den blå side af forhandlingsbordet falder det nye krav ikke i god jord. Det er et skidt forslag fra SF, lyder det fra Venstre.

- Hvorfor skal det gå ud over indenrigstransporten? Det er med til at binde landet sammen, og SF’s forslag vil være gift for vores sammenhængskraft og erhvervsliv, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører for Venstre og folketingsmedlem valgt i Viborg.

- Det er midt- og vestjyderne der kommer til at betale gildet, fortsætter han.

Hos Midtjyllands Lufthavn stemmer lufthavnsdirektøren i med Venstre.

90 procent af de flyrejsende ved lufthavnen i Karup rejser i erhvervsøjemed. Derfor tror Frans Bjørn-Thygesen, at det vil gå ud over regionens erhvervsliv.

- Det vil koste erhvervslivet i vores region. Den form for klimatilpasning er lidt hovedløs, siger han.

Et krav, der skaber uenighed i forhandlingerne

Selvom det ikke er noget ultimativt krav fra SF, vil partiet helst ikke gå på kompromis med kravet.

- De andre partier må jo komme med deres argumenter imod. Men jeg håber, at de andre vil flytte sig på det her område, siger Signe Munk.

Men det lyder ikke til, at Venstre vil rykke sig ret meget. Ifølge Venstres transportordfører vil Venstre argumentere imod forslaget til den nye klimahandlingsplan.

- Det kommer lidt bag på mig, at SF har som hovedkrav at skævvride Danmark, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Venstre peger i stedet på at finansiere den grønne omstilling gennem en fond, som luftfarten selv er med til at betale. 

Anne Paulin fortæller, at Regeringen er åben for at diskutere de mange forslag.

- Vi må se, hvad vi kan komme frem til. Ingen partier har vetoret, så det er hvad man kan komme fælles frem til omkring forhandlingsbordet, lyder det fra den socialdemokratiske klimaordfører.