Der mangler taxaer på landet: Liberal Alliance vil give Uber comeback

Privat taxakørsel kan løse manglen på taxaer i landdistrikterne, mener Liberal Alliance. Transportministeren afviser ikke forslaget.

Det er svært at få en taxa, hvis man bor på landet. Det vil Liberal Alliance løse ved at gøre privat taxakørsel lovligt.
Det er svært at få en taxa, hvis man bor på landet. Det vil Liberal Alliance løse ved at gøre privat taxakørsel lovligt.
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

Hvis du bor i et landdistrikt, kan det være svært eller nærmere umuligt at få fat i en taxa.

For at komme problemerne til livs foreslår Liberal Alliance, at private skal kunne udbyde taxakørsel i deres private bil, ligesom man kender det fra de lande, hvor Uber er tilladt. 

Det skal løfte taxabetjeningen de steder, som i dag må klare sig med alt for få taxaer.

I 2017 vedtog Folketinget en ny taxalov, hvor selskaberne ikke længere er bundet til et  bestemt geografisk område. 

Det gør det muligt for taxaselskaberne at køre på tværs af kommunegrænserne, og det har givet flere taxaer i byerne og færre på landet. 

Spørgetid i Folketinget 

Onsdag tog Liberal Alliances transport- og landdistriktsordfører Jens Meilvang spørgsmålet op med transportminister Thomas Danielsen (V) i Folketingets spørgetid.

- Jeg ved, at der er mange, der er optaget af, at der skal være gode muligheder for, at man kan bo og arbejde i alle dele af landet, og det er regeringen naturligvis også, hvorfor vi også har skrevet det ind i vores regeringsgrundlag, lød svaret blandet andet fra Thomas Danielsen.

Ministeren oplyste også, at regeringen nedsætter et ekspertudvalg, der skal se på organiseringen af den kollektive trafik i både byerne og i yderområderne, og at der skal laves en analyse af taxabetjeningen i landdistrikterne frem mod at taxaloven skal evalueres.

Thomas Danielsen vil ikke sige, hvad han præcis tænker om privat taxakørsel, da han gerne vil vente på den analyse, der er ved at blive udarbejdet. Aftalen om en analyse af taxakørslen i landdistrikterne står Liberal Alliance udenfor.

Transportministeren var dog ikke afvisende for, at privat taxakørsel kan være en løsning i landdistrikterne.

- Vi kommer til at kaste alle bolde op i luften for at sikre så god mulighed for at befordre sig som muligt, uanset hvor i landet man bor. Jeg synes, det er en virkelig god ide at diskutere Uber, og hvad der ellers kan være af muligheder. Men jeg er tilbageholdende med at pege på én bestemt udbyder eller én bestemt app, for hvis løsningen skal findes indenfor dette område, ser jeg gerne en teknologiudbyder-neutral udrulning, svarede Thomas Danielsen.