11 gode råd skal hjælpe befolkningen gennem coronakrisen

Sundhedsstyrelsen har samlet 11 råd, der blandt andet anbefaler nok søvn og begrænset tv-kiggeri under krise.

Arkivfoto. Foto: Palle Mouritsen, TV MIDTVEST

Sundhedsstyrelsen kommer onsdag med 11 gode råd til trivsel og mental sundhed under coronaepidemien.

Læs også Tartelet-Thomas klar med nyt hit: Plads til smil i coronakrisen

Det siger Helene Probst, der er centerchef i Sundhedsstyrelsen, onsdag på et pressemøde.

Hun fortæller, at mange danskere, unge som voksne, bliver påvirket mentalt af situationen, hvor blandt andet skoler og daginstitutioner er lukket, og højst ti personer må samles i det offentlige rum.

- Vi må erkende, at rigtig mange bliver bekymrede i denne situation. Bekymrede for, at de bliver syge, bekymrede for, at deres nærmeste bliver syge, og det gælder sådan set både børn og voksne, siger hun.

Sundhedsstyrelsens 11 råd til trivsel og mental sundhed handler blandt andet om, at man som borger skal sørge for at få nok søvn og holde sin hjerne i gang.

Man skal etablere faste rutiner og struktur i dagligdagen.

Et råd fra os er, at man en gang imellem skal slippe lidt for bekymringerne. Få fokus et andet sted hen, læs en god bog, hør noget musik. 

Helene Probst, centerchef i Sundhedsstyrelsen.

Man kan også med fordel undlade at følge med i nyhedsstrømmen i et stykke tid, da den kan være med til at fodre hjernen og kroppen med bekymringer.

Alle kan få gavn af råd

Rådene gælder alle, som arbejder hjemme, eller som er blevet sendt hjem fra skole og institutioner. Rådene er også rettet mod de grupper, som er særligt sårbare, og som befinder sig i isolation.

- Et råd fra os er, at man en gang imellem skal slippe lidt for bekymringerne. Få fokus et andet sted hen, læs en god bog, hør noget musik, siger Helene Probst.

- Man skal måske ikke se fjernsyn hele dagen, men vælge noget, som man følger med i. Sådan så man også får en balance i forhold til at få en pause fra det, der kan være svært for nogle, siger hun.

Helene Probst peger på, at for eksempel personer med kroniske sygdomme kan få svært ved at møde op på hospitalet og få taget en blodprøve, hvis de bliver bange.

- For nogle mennesker kan den situation, vi står i, udløse bekymringer, som gør, at man får angst for at blive syg, siger hun.

11 gode råd til trivsel og mental sundhed

  • Prøv at få sovet og hold en normal døgnrytme. Jo mindre søvn du får, jo mere tilbøjelig er du til at bekymre dig og være ængstelig.
  • Spis sundt og varieret. Så får du bedre energi og overskud til hverdagens udfordringer.
  • Hold dig fysisk aktiv. Fysisk aktivitet kan være mange ting, for eksempel havearbejde eller gymnastik på stuegulvet. Prioriter at komme ud og røre dig og få frisk luft dagligt, dagslys løfter humøret.
  • Hold dig mentalt aktiv. Hold din hjerne i gang ved at lave forskellige slags aktiviteter. Læs, spil et spil, skriv dagbog, hør musik eller lav noget kreativt.
  • Skab struktur i hverdagen. Lav en plan eller et skema over aktiviteter for dagen eller ugen og indfør rutiner. Hvis du arbejder hjemme, så forsøg at arbejde i samme tidsrum som du normalt gør.
  • Husk på, at du gør en forskel. Hold fast i, at du bidrager aktivt til at passe på udsatte borgere og sørger for at Danmark hurtigere kan få epidemien på retur, ved at holde afstand og blive hjemme. Vær opmærksom på, hvor du kan støtte og hjælpe andre i din hverdag.
  • Hold kontakt med omverden – gør noget sammen på afstand. Ring til familie og venner, tal sammen over video og brug sociale medier.
  • Accepter at krisen kan være en belastning for dine nære relationer. Den uvante situation kan lægge pres på forholdet til dem, du nu er ekstra meget sammen med. Bær over med dig selv og andre, hvis I nogle gange taber tålmodigheden.
  • Slap af og tag en pause fra bekymringerne indimellem. Begræns det tidsrum du ser eller læser nyheder i. Udvælg få pålidelige kilder til at få nyheder fra.
  • Bebrejd ikke dig selv eller andre for at blive smittet med coronavirus. Husk at sygdom skyldes virus, ikke personer. Coronavirus er meget smitsomt.
  • Pas på dig selv. Prøv at undgå dårlige vaner som uregelmæssig søvn, for meget alkohol eller rygning. Prioriter at gøre gode ting for dig selv. Når du passer på dig selv, kan du bedre passe på andre.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

/ritzau/