Slut med biler i bilernes by: Stort flertal vil begrænse trafikken i Silkeborg

Et flertal af borgerne i Silkeborg Kommune vil have færre biler i Silkeborg midtby, men det skal gøre ondt på bilisterne, hvis missionen skal lykkes, vurderer lektor.

Røde bremselygter, osende udstødninger og lange køer. 

I lang tid har Silkeborg midtby været præget af trængsel på vejene, men det er ikke med befolkningens gode vilje. 

En ny meningsmåling, som Jysk Analyse har lavet for Midtjyllands Avis, TV 2 Østjylland og TV MIDTVEST, viser, at godt tre ud af fire synes, det er en god idé, at kommunen tager initiativ til at begrænse biltrafikken i Silkeborg midtby. 

Målingen er lavet på baggrund af 1.040 interviews med tilfældigt udvalgte, stemmeberettigede personer i Silkeborg Kommune. Meningsmålingens statistiske usikkerhed er +/- tre procent.

Fakta om målingen:

På landsplan er der fra 2011 til 2021 kommet 600.000 flere køretøjer på vejene, viser tal fra Danmarks Statistik

Det kommer også til udtryk i Silkeborg midtby, hvor kommmunens tal viser, at knap 2.300 køretøjer hver dag kørte forbi Bindslevsplads i midtbyen i 2018. I 2020 var tallet steget til godt 3.000 biler.

Fra politisk hold er man opmærksom på udfordringen. I den seneste kommuneplan, der dækker 2020-2032, kan man blandt andet se, at byrådet blandt andet vil opføre en ny samkørselsplads ved Ansvej. Det skal gøre det mere attraktivt at parkere bilen og tage cyklen til midtbyen. 

Tidligere har man også ensrettet flere veje, mens indvielsen af Nordskovvejen i oktober også har betydning for trafikken i området ved midtbyen. 

Byrådet barsler også med andre tiltag. Eksempelvis regner man med, at en opgradering af Ring 2 kan holde nogle biler væk fra midtbyen.

Samtidig forventer byrådet, at flere cykelstier generelt kan være med til blandt andet at begrænse trafikkens luftforurening og støjbelastning. Dette er dog møntet på kommunens generelle trafikmængde. 

Det kigger kommunen på:

Skal gøre ondt på bilister

Harry Lahrmann, der er lektor og leder af Trafikforskningsgruppen, der hører under Aalborg Universitet, har i flere år beskæftiget sig med, hvilke løsninger der kan holde biler ude af bycentre. 

Han peger på, at pisk virker bedre end gulerod, hvis man vil reducere antallet af biler i midtbyen. Derfor mener lektoren også, at parkeringsforhold har en afgørende betydning for mængden af firehjulede. 

- Man er mere tilbøjelig til at hoppe på cyklen, hvis man man ikke kan komme af med sin bil, forklarer han.

I kommuneplanen kan man læse, at politikerne blandt andet vil etablere nye cykelstier til midtbyen, men lektoren vurderer ikke, at de vi få den store betydning for antallet af biler i midtbyen. 

- Virkeligheden er, at cykelstier i høj grad kun hjælper dem, der allerede er glade for at cykle, siger han. 

Københavnsk succes

Silkeborg er langt fra det eneste sted, hvor man forsøger at sænke antallet af biler i bymidten. 

I København har biler som led i et stort forsøg haft færre parkeringspladser til rådighed, mens veje i Middelalderbyen (i Indre by, red.) midlertidigt er blevet lavet til gågader. 

Forsøget har kun stået på siden sommeren 2021. Derfor er man endnu ikke klar til at præsentere resultaterne. 

Det går forsøget ud på:

Harry Lahrmann har fulgt udviklingen i København gennem flere år. Han fremhæver blandt andet, at man har haft succes med at reducere antallet af parkeringspladser i gaden. 

Derudover valgte man i 2009 at lukke for gennemkørsel på Nørrebrogade, der forbinder Dronning Louises Bro med Nørrebro. I stedet har cykler og andre bløde trafikanter nu fortrinsret.

- København har virkelig gjort noget, konstaterer Harry Lahrmann.

Selv om kommunerne ifølge lektoren kan gøre flere ting for at stoppe antallet af bilerne på vejene, så mener lektoren, at den mest afgørende faktor er bilpriserne, der ifølge Harry Lahrmann er raslet ned i de seneste 10-15 år.

- Det største håndtag ligger på Christiansborg. Det er prisen på en bil, der er det største problem, understreger han.