Museum inspireret af supermarkeder – skal give gæsterne en bedre oplevelse

Holstebro Museum vil bruge konceptet wayfinding til at guide deres gæster rundt, og det skulle gerne forbedre oplevelsen.

Museumsgæster kan i fremtiden forvente en bedre og mere tryg oplevelse, når de besøger Holstebro Museum. 

quoteDet handler om at få folk til at føle sig velkomne og at give dem en tryg oplevelse.

Ann Bodilsen, Museumsinspektør på Holstebro Museum 

Når museet d. 12. oktober slår dørene op, vil konceptet wayfinding nemlig være inkorporeret.

Wayfinding går ud på, at man skal gøre det nemt for folk at finde rundt. Det kan være med både streger og pile på gulvet. Også lysinstalationer de helt rigtige steder, kan være med til at guide gæster til den bedst mulige oplevelse.

- Det føles nærmest som en glidende oplevelse på vej mod en destination, siger Klaus Mattiesen, der er designdirektør på Walk.Agensy i Aarhus. 

Han har været med til at lave wayfinding på Holstebro Museum.

Folk skal føle sig velkomne

Selvom konceptet måske ikke får en klokke til at ringe hos alle, er det faktisk ganske almindeligt brugt i eksempelvis supermarkeder. Og den bedste form for wayfinding er den, man slet ikke lægger mærke til. 

- Det handler om at få folk til at føle sig velkomne og at give dem en tryg oplevelse, siger Ann Bodilsen, der er museumsinspektør på Holstebro Museum.

Derfor glæder hun sig til at byde folk velkommen til en forhåbentlig forbedret oplevelse på Holstebro Museum. 

 

Læs flere artikler fra Holstebro eller i kategorien Kultur.