Hvad for en krise? Tvis-virksomhed har travlt som aldrig før

Virksomheden BM Silo har medvind i en verden, der ellers er ramt af modvind på grund af coronaudbruddet. En ekspert kalder omstillingen i firmaet unik.

Sælger hos BM Silo, Carsten Damgaard Kristensen. Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Mens mange virksomheder oplever modgang, og i værste tilfælde konkurs, under coronakrisen, så er der andre, der oplever det stikmodsatte.

Læs også Fokus på håndhygiejne har gjort håndvaske til en mangelvare

Sidstnævnte må siges at være tilfældet for BM Silo i Tvis ved Holstebro. Her er der gang i ordrebogen i en grad, så der både er indsat nat- og weekendhold.

’Hemmeligheden’ er hjemmecomputer og en god internetforbindelse. Gængse ingredienser for de fleste sælgere, men det giver dog alligevel nye muligheder for Carsen Damgaard Kristensen, der normalt har godt 80 rejsedage om året, hvor han besøger kunder.

- Vi kan det samme fra hjemmekontoret, så vi mærker faktisk ikke det store forskel. Men vi sparrer tid på landevejen og på transport.

- Vi håber selvfølgelig ikke, at det fysiske møde går af mode, men som sådan har vi ingen begrænsninger. Med den moderne teknologi kan vi meget af det samme, påpeger Carsten Damgaard Kristensen.

Sælger Carsten Damgaard Kristensen klarer sine 'kundebesøg' virtuelt via Skype og Teams.  Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Direktør: Nu er verden klar

Strategien har ligget i skuffen siden 2014. Dengang kiggede BM Silo på at gøre online møder, eksempelvis på Skype, mere gængse. Filosofien vandt dog aldrig rigtigt indpas.

- Da jeg gik med planerne første gang, var verden ikke klar. Men det er den nu, siger direktør Dorte Zacho Martinsen.

Nu er planen så trukket frem på ny, og det har direktøren ikke fortrudt. Rejserudgifterne er faldet drastisk, mens salget samtidig er steget.

- Det står rigtig godt til.

- Vi har sagt til sælgerne: ’sælg alt det, I kan’. Vi har styr på råvarer og forsyning, så vi er klar i produktionen, lyder det fra Dorte Zacho Martinsen.

Direktør i BM Silo, Dorte Zacho Martinsen, er glad for medarbejdernes hurtige omstilling til nye arbejdsvaner.  Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Ekspert: En unik case

Det er altså lykkedes for de ansatte på BM Silo at omstille sig både godt og hurtigt.

En øvelse, der faktisk ikke er så let igen, forklarer ekspert i personlig effektivitet Christina Schnoor, der er ph.d på Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet.

Læs også Cristiano Ronaldo med økonomisk hjælp til JBS: - Viser os, at han mener det

- Rigtig meget af det vi laver i vores arbejdsliv, sociale liv og vores vaner i det hele taget kører på en rutine, som vi ikke selv tænker over.

- Så det de har gjort hos BM Silo er helt unikt i forhold til, at de har formået at omstille sig til de nye muligheder så hurtigt. Mange siger, de er bedst under pres, men sådan er det faktisk typisk ikke. Det er lidt et bedrag. Når vi bliver presset ud i en situation af noget udefrakommende, så er det noget, der kræver tilvænning, forklarer Christina Schnoor.

Trods den nuværende succes fra hjemmekontoret glæder sælger Carsten Damgaard Kristensen sig alligevel til at komme ud og se kunderne rigtigt i øjnene igen. Også selvom der formentlig bliver længere mellem besøgene i fremtiden.

- Det er nu rart nok lige at komme ud og møde folk ansigt til ansigt, siger han.

04:55

I en tid hvor virksomheder fyrer medarbejdere på stibe, og nogle går konkurs, er der også dem, der oplever det modsatte. Sådan er det hos BM Silo i Tvis.

Luk video