Dyretransportører siger op på grund af bøder: - Du kører altid med det ene ben i spjældet

Dyretransportchauffører får bøder, fordi de ifølge loven har ansvaret for dyrenes ve og vel. De mener ikke, at det er deres ansvar, og nu skal det være slut.

- Nu er det nok. Vi finder os ikke i mere, skriver chaufførerne i et åbent brev til politikerne. Foto: Christian Fomsgaard, TV MIDTVEST

Danske dyretransportfirmaer oplever, at flere og flere danske chauffører siger op. Det er ikke på grund af uoverensstemmelser med chefen, men derimod et psykisk hårdt pres.

Det er svært. Du kører altid med det ene ben i spjældet.

Torben Grønhøj Jensen, talsmand for dyretransportchaufførerne

Chauffører i dyretransporter får nemlig en del bøder fra fødevarestyrelsen og politiet. Fødevarestyrelsens regler siger nemlig, at det er chaufføren, der har ansvaret for dyrenes ve og vel, og hvis et dyr har en skade, når den kommer frem til slageriet eller en går, så vanker der en bøde.

- Det er svært. Du kører altid med det ene ben i spjældet fordi, du ved ikke, om det læs du kommer hjem med, er noget, du får skylden for og en bøde med, siger Torben Grønhøj Jensen, der selv transporterer dyr og er talsmand for 75 procent af hele Danmarks dyretransportører.

Som det er i lovgivningen nu, er det chaufførens ansvar at tjekke dyrene, når de går ind i lasten. De skal tjekkes for skader som for eksempel brok, bidemærker eller om de halter. Hvis de har en skade er de ikke egnet til transport, og det står en dyrelæge klar til at vurdere, når for eksempel grise bliver leveret til et slagteri.

- Jeg har et fem dages kursus i, at vurdere dyrene, og jeg kan umuligt nå at se en lille skade på en gris, når de farer ind i lastbilen i en stor flok. Landmanden har mange års uddannelse, og dyrlægen, der undersøger landmandens dyr jævnligt, har endnu mere. De burde have ansvaret, mener Torben Grønhøj Jensen.

Den første bøde, en chaufør modtager, er på 6.000 kroner. Derefter stiger bødestørrelsen med det dobbelte hver gang, chaufføren får en ny bøde.

Chauffører siger op

Presset og uvisheden, om chaufføren mon møder op til en bøde efter at have leveret nogle dyr, tærer på chaufførerne, mener talsmanden.

Læs også Corona-virus kaster stjernestøv over isen i Herning: Blue Fox træner med NHL-stjerner

- Jeg elsker mit job, men det er psykisk hårdt. Man har ondt i maven, hver gang man kører, for man ved ikke, om der venter en bøde, når man kommer frem.

Presset har fået en del chauffører til at sige deres job op, da de frygter at få bøder for noget, som de ikke selv mener, de har kontrol over.

- Den hetz, vores danske chauffører oplever i dagligdagen fra myndigheder, har taget en skæv drejning og en udvikling, som de ikke kan se sig selv i. Det har simpelthen fået dem til at forlade erhvervet og finde andet arbejde, siger Lars Rosgaard, direktør for Rosgaard A/S, der beskæftiger sig med formidling og omsætning af grise og avlsdyr.

 Lars Rosgaard har i løbet af de sidste to år måtte kigge uden for landets grænser, når han skulle finde arbejdskraft. Han har nu seks udlændinge ansat, og i deres tilfælde har direktøren måtte bruge mere arbejdskraft på oplæring, når det kommer til dyrevelfærd.

- Konsekvensen er da, at normen for god dyrevelfærd måske er en anden, hvis vi bevæger os ud i Europa i forhold til den norm, der praktiseres i Danmark, fortæller Lars Rosgaard.

Det er de forkerte folk, de straffer

Lars Rosgaard mener, at det er ærgerligt, at den nuværende lovgivning jæger hans ansatte væk. Han forstår samtidig ikke, hvor ansvaret kan være hose chaufføren.

Læs også Svinepest i Tyskland rammer de danske landmænd hårdt

- Det er de forkerte folk, de straffer. Ansvaret skal ikke være hos chaufføren, og sanktioneringen skal sandelig ikke ske af chaufføren. Vi hylder folk, der yder en stor indsats for dyrevelfærd i dagligdagen, og det er de mennesker, man jager væk med den måde, man væger at tilgå med straf og sanktionering.

Talsmanden, Torben Grønhøj Jensen, så hellere, at reglerne for dyretransportærerne var ligesom dem, der gælder for den almene lastbilchauffør, der kører med varer.

- Vi skal stilles til lige som alle andre chauffører, der kører ud med en vare. Den person, de henter varen ved, er ansvarlig for varen, de kører med. De bliver jo ikke straffet for skade på de varer, de kører med. Det gør vi, og det synes vi ikke er rimeligt, siger Torben Grønhøj Jensen.

På Christiansborg er de villige til at kigge på ændringer til bedre, og især når det kommer til, at chaufførerne føler, at de gør noget ulovligt, hver gang de er på arbejde.

- Selvfølgelig skal vi ikke have en lovgivning, hvor dem der transporterer dyrene føler sig som kriminelle allerede inden, de har sat sig ind i styrehuset. Jeg drikker gerne en kop kaffe med chaufførerne for at få drøftet problemerne. Er der uhensigtsmæssigheder, skal vi kigge på dem, men vi skal sikre, at vi kan transportere dyrene på en ordentlig og forsvarlig måde, siger Anders Kronborg, der er fødevareordføre for Socialdemokratiet.

Lørdag den 19. september var 111 dyretransportchauffører samlet til stormøde i Kolding, hvor de vedtog en udtalelse til politikerne om, at ansvaret for dyrenes velfærd, skal fjernes fra deres skuldre.

02:48 Luk video