Jyske Bank fortsætter med at opkræve for meget gæld fra deres mest sårbare kunder

1.200 gældskunder kan være i risikogruppen, men banken estimerer, at antallet af berørte kunder er langt lavere.

Jyske Bank fortsætter med at opkræve forkert blandt bankens mest sårbare kunder, selvom Finanstilsynet har meldt ud, at forkerte opkrævninger skal standses (arkivfoto).
Jyske Bank fortsætter med at opkræve forkert blandt bankens mest sårbare kunder, selvom Finanstilsynet har meldt ud, at forkerte opkrævninger skal standses (arkivfoto).
Foto: Arkiv

Trods Finanstilsynets klare udmelding om, at bankerne er forpligtet til at standse deres gældsinddrivelse, hvis der er risiko for fejl, så fortsætter Jyske Bank, der har hovedsæde i Silkeborg, med at opkræve for meget gæld blandt bankens mest sårbare kunder.

Det fremgår af bankens egen redegørelse til Finanstilsynet, som TV 2 og Berlingske har fået aktindsigt i.

TV 2 har vist Jyske Banks redegørelse til Morten Bruun Pedersen, chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, og han undrer sig over bankens håndtering af sagen.

- Det er ikke rimeligt, og det er næppe lovligt at opkræve gæld, hvor banken ved, at gælden sandsynligvis er forkert opgjort, skriver Morten Bruun Pedersen til TV 2.

Jyske Bank fortsætter forkerte opkrævninger

I Jyske Banks redegørelse til Finanstilsynet skriver banken, at den vil gennemgå alle gældskunder og rette sagerne til. Banken oplyser, at den har undersøgt hovedparten af sagerne, men at den mangler at tilrette en mindre gruppe af aktive kunder.

Desuden oplyser Jyske Bank i redegørelsen til Finanstilsynet, at de gældssager, den endnu ikke har tilrettet, er i risiko for at blive opkrævet en for høj gæld og oplyser samtidig at disse kunder stadigvæk bliver opkrævet gæld.

Banken forsvarer sig med, at denne gruppe sjældent indfrier sit fulde beløb, og hvis det senere hen viser sig, at kunderne blev opkrævet for meget, så vil de blive kompenseret.

Den forklaring undrer bankekspert og seniorrådgiver ved Aalborg Universitet, Lars Krull.

- Jeg har simpelthen ikke fantasi til at forestille mig, at nogen som helst bank fortsætter opkrævning, hvis de ved, at de krævede beløb ikke er opgjort korrekt, siger Lars Krull.

Finanstilsynet kommenterer ikke konkrete sager

Kontorchef i Finanstilsynet, Ulla Brøns Petersen, har ikke ønsket at stille op til interview, da Finanstilsynet ikke kommenterer på de virksomheder, som de har under tilsyn.

Derfor vil kontorchefen heller ikke forholde sig til, hvorfor tilsynet ikke har standset Jyske Banks fejlagtige opkrævninger.

- Hvis Finanstilsynet træffer afgørelser om tilsynsreaktioner i sagerne, vil det blive offentliggjort, skriver Ulla Brøns Petersen, kontorchef i Finanstilsynet til TV 2.

Jyske Bank beklager gældsfejl

Jyske Bank har heller ikke ønsket at stille op til interview, men bankens områdechef for kredit, Torben Hansen, skriver i en mail til TV 2, at de beklager at have begået fejl i forbindelse med gældsinddrivelsen.

I det skriftlige svar til TV 2 forholder Jyske Bank sig dog ikke til, hvorfor banken fortsat opkræver for meget gæld blandt de mest sårbare kunder, selvom Finanstilsynet tidligere har meldt ud, at forkert gældsinddrivelse skal standses.

- Vi har ingen kommentarer til Finanstilsynets generelle udmeldinger, skriver Torben Hansen.

Områdechefen i Jyske Bank oplyser, at banken mangler af gennemgå knap 1.200 aktive gældskunder for fejl, men ønsker ikke at svare på, hvor mange af de aktive gældssager der kan være behæftet med fejl.

Af bankens redegørelse til Finanstilsynet fremgår det ellers, at denne gruppe af gældskunder kan være i risiko for at betale for meget.

Torben Hansen skriver derudover til TV 2, at banken har estimeret, at 5-10 kunder skal have penge tilbage, og der formentlig er flere gældskunder, der skal have nedsat deres restgæld.

- Disse kunder vil naturligvis blive kompenseret, men da antallet formentlig er begrænset, iværksætter vi ikke yderligere tiltag, oplyser Torben Hansen, områdechef i Jyske Bank Kredit.