Fiskeristyrelsen vildledte Folketinget om ulovligt fiskeri, mener eksperter

Hvis Folketinget ikke var blevet vildledt, kunne ulovligheder til mulig skade for havmiljøet være blevet stoppet for flere år siden, siger politikere.

I årevis var Fiskeristyrelsen blevet advaret om ulovligt store motorer i Limfjorden. I stedet for at sanktionere de ulovlige motorer, så lovliggjorde man dem i al hemmelighed. Den lovliggørelse var i strid med loven, vurderer eksperter.
I årevis var Fiskeristyrelsen blevet advaret om ulovligt store motorer i Limfjorden. I stedet for at sanktionere de ulovlige motorer, så lovliggjorde man dem i al hemmelighed. Den lovliggørelse var i strid med loven, vurderer eksperter.
Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Fiskeristyrelsen gav Folketinget direkte vildledende oplysninger i sagen om ulovligt muslingefiskeri i Limfjorden, som TV 2 har afdækket de seneste dage.

Det vurderer eksperter i forvaltningsret.

Oplysningerne blev givet i 2020 af daværende fiskeriminister Rasmus Prehn (S), da der var debat om motorkraft i Limfjorden.

Med informationer fra Fiskeristyrelsen oplyste han folketingspolitikerne om, at der ikke var belæg for en række anklager om fiskeri med ulovligt store motorer i Limfjorden.

TV 2 kan afsløre, at det svar ikke var i overensstemmelse med sandheden.

Lektor i forvaltningsret på Københavns Universitet Rasmus Grønved Nielsen har gennemgået forløbet.

- Det er vildledning af Folketinget. Fiskeristyrelsen sætter deres minister i en meget uheldig situation ved at give den information.

Det forkerte svar forhindrede politikerne i at gribe tilstrækkeligt ind i sagen, fortæller flere politikere i dag.

Sagen startede i 2020

Sagen handler om et spørgsmål, som daværende folketingsmedlem Rasmus Nordqvist (SF) stillede daværende fiskeriminister Rasmus Prehn (S).

Kort forinden havde Weekendavisen bragt en artikel, som konkluderede, at flere af muslingeskibene i Limfjorden brød loven.

For opslag i motorproducenternes kataloger viste, at fiskernes skibe havde ulovligt store motorer.

Men så simpelt kunne det slet ikke gøres, lød svaret fra Fiskeristyrelsen, som Rasmus Prehn videregav til Folketingets fiskeriudvalg.

Ifølge Fiskeristyrelsen var det helt normalt, at motorfabrikanter leverede motorer med en anden ydelse, som den enkelte fisker nu ønskede det.

- Dermed kan motoren have en fastsat motorkraft, der er lavere end det, som fremgår af et givent katalog, skrev Fiskeristyrelsen i et svar til Folketinget i december 2020.

- Det lyder næsten, som om det er opfundet til lejligheden

Leverandører og producenter af tre af de mest udbredte motormærker afviser overfor TV 2, at de leverer motorer fra fabrikken med en lavere ydelse, end den som fremgår af katalogerne.

Det er Volvo, Scania og FPT (tidligere Iveco), som tilsammen repræsenterer 19 ud af de 30 muslingeskibe i Limfjorden.

At fabrikker generelt ikke leverer motorer med skræddersyet motorkraft til den slags skibe, bliver bekræftet af Steven Roos. Han er hyret af EU-kommissionen som ekstern ekspert på motorkraft i fiskeriet, og så har han selv kontrolleret en række skibe i Danmark og set motorerne.

- Vi ved, at de motormodeller ikke bliver leveret med den effekt, de er registreret med fra producenterne, fortæller Steven Roos til TV 2.

Han modsiger altså Fiskeristyrelsens påstand om, at motormodellerne på fiskeskibene i Limfjorden er leveret fra fabrikken med den motorkraft, som de er registreret med.

TV 2 har spurgt Fiskeristyrelsen, hvad dokumentationen er for påstanden til Folketinget om, at motorfabrikanter leverer motorer med skræddersyet motorkraft til fiskerne:

- Fiskeristyrelsen er i øvrigt ikke i besiddelse af bagvedliggende dokumentation for de pågældende udsagn, skriver styrelsen i et svar til TV 2.

Lektor i forvaltningsret Rasmus Grønved Nielsen siger om forløbet:

- Det er jo en erkendelsessag, når de ikke engang kan svare på, hvor de har den viden fra. Det lyder næsten, som om det er opfundet til lejligheden, siger Rasmus Grønved Nielsen.

Professor Frederik Waage mener også, at svaret til Folketinget er problematisk:

- Det er vildledende, hvis man siger noget, man ikke har dækning for at sige, og som efterfølgende bliver afvist, når man kontrollerer det. Og det er et problem i forhold til sandhedspligten, der gælder for embedsmænd, siger Frederik Waage, som er professor i forfatning- og forvaltningsret på Syddansk Universitet.

- Magtfordrejning

TV 2 har de seneste dage kunnet afsløre, at minimum 11 ud af 30 skibe i Limfjorden har fisket med ulovligt store motorer i årevis, og at Fiskeristyrelsen selv har konstateret ulovligt store motorer ved deres egne kontroller uden at sanktionere dem.

I stedet lavede Fiskeristyrelsen i al hemmelighed en fortolkningsændring af en regel, som lovliggjorde ulovligt store motorer med tilbagevirkende kraft.

En fortolkningsændring, som tre forskellige forvaltningsretseksperter har vurderet var ulovlig, og som ifølge en af eksperterne i princippet kan betegnes som ”magtfordrejning”.

Tilbage i 2020 fortalte Weekendavisen altså væsentlige dele af historien om ulovligt fiskeri i Limfjorden.

Muslingeskibe i havn i Nykøbing Mors.
Muslingeskibe i havn i Nykøbing Mors.
Foto: Simon Steensen / TV 2

Misvisende oplysninger til ministeriet

Daværende Fødevareminister Rasmus Prehn (S) gav det – ifølge eksperterne – vildledende svar, som han havde fået fra Fiskeristyrelsen.

- Når man er minister og svarer Folketinget, så har man kun det ønske at svare korrekt. Jeg er bare afhængig af, at der er nogle embedsmænd – i det her tilfælde Fiskeristyrelsen – der lægger nogle informationer frem. Det er jeg nødt til at hænge min hat på, siger Rasmus Prehn i dag.

Det er ikke kun Folketinget, som har modtaget misvisende oplysninger om motorkraft brugt i fiskeriet. TV 2 har gennemgået en række oplysninger, som Fiskeristyrelsen har givet til Fødevareministeriet.

Ifølge eksperter har Fiskeristyrelsen ad flere omgange givet misvisende oplysninger til ministeriets embedsmænd. Alle gangene bidrager oplysningerne til at tegne et billede af, at der ikke bliver begået ulovligheder.

Det var Rasmus Prehns embedsmænd, som modtog oplysningerne.

- Det lyder meget alvorligt, hvis det er rigtigt. Når man har en styrelse, som skal informere embedsmændene i systemet, så skal det selvfølgelig være korrekt, siger Rasmus Prehn.

Rasmus Prehn (S) var fødevareminister fra november 2020 til december 2022.
Rasmus Prehn (S) var fødevareminister fra november 2020 til december 2022.
Foto: Simon Steensen / TV 2

Politikere kunne ikke gribe ind

Det forkerte svar til Folketinget har frataget politikerne mulighederne for at gribe ind over for ulovligheder.

Det siger Søren Egge Rasmusen, der som Enhedslistens fiskeriordfører modtog det vildledende svar.

- Det er yderst kritisabelt at vildlede politikere, for så kan vi ikke handle. Jeg har jo ikke kunnet følge op på sagen dengang, fordi jeg ikke fik et korrekt svar. Det vil jeg så gøre nu, siger Søren Egge Rasmusen.

Det er dybt problematisk, hvis Folketinget er blevet vildledt, mener Carl Valentin (SF), som også fik de forkerte oplysninger fra fødevareministeren i 2020:

- Dét, vi får at vide i Miljø og Fødevareudvalget, ligger jo til grund for de beslutninger, vi træffer, og om vi følger op på sager. Hvis vi får ukorrekte oplysninger, er det et problem for folkestyret, siger Carl Valentin, som er fiskeriordfører for SF.

Flere eksempler på forkerte oplysninger

Udover artiklen i Weekendavisen i 2020 blev den danske regering også kritiseret af EU-kommissionen for ikke at leve op til sine forpligtigelser til at kontrollere motorkraften i fiskeriet.

Opmærksomheden indledte et internt myndighedsarbejde omkring problemerne med de store motorer. TV 2 har fået aktindsigt i store dele af arbejdet.

I det arbejde har Fiskeristyrelsen tre gange givet Fødevareministeriet en forklaring på, hvorfor at muslingefiskere ikke begår ulovligheder, selvom de har købt motormodeller, der lader til at kunne præstere langt mere motorkraft, end det er lovligt.

Alle tre forklaringer er ifølge eksperter og formand for Foreningen for Skånsomt Fiskeri forkerte eller misvisende. Deres udlægninger kan du læse til sidst i artiklen her.