Nyt hospital betyder nyt menukort: Målet er ikke en Michelin-stjerne – men derfor er kokkens ambitioner stadig høje

Det er vigtigt for køkkenchefen i det nye køkken på hospitalet i Gødstrup, at patienterne får serveret god mad. Det kan være med til at hjælpe dem, der kæmper med appetitten.

4:00
Køkkenchef Rehné Bank Jensen laver maden på Regionshospitalet Gødstrup.

Køkkenet på det nye regionshospital i Gødstrup har været genstand for en del debat de seneste år.

I disse dage står det så sin prøve, efter patienterne fra Holstebro er rykket ind – og i weekenden er der store flyttedag fra sygehuset i Herning.

Bag den mad, som patienterne får serveret, står køkkenchef Rehné Bank Jensen. Og hans ambitioner er høje, for maden skal være en god oplevelse, når man er indlagt, mener han.

- Det var det, der lokkede mig til. Min chef spurgte mig en dag, om man kunne løfte hospitalsmaden til et andet niveau, end det var. Ikke, at det ikke var godt, men om man kunne gøre det bedre, fortæller han.

Det forsøger han blandt andet at opnå ved at kredse om ingredienserne. Det har for eksempel taget lang tid at finde de helt rigtige kartofler til kartoffelmosen, så den ifølge kokken er lige i øjet hver gang.

- Jeg har fokus på smag. Man bygger smagen op fra bunden af, så det ikke bare er et par enkelte ingredienser, der bærer det, men at man tænker mere bredt. Det får jeg at vide, at vi rammer ret godt i de retter, vi laver til patienterne lige nu, forklarer Rehné Bank Jensen.

Vigtigt at patienterne får god mad

Det er ikke målet for køkkenchefen, at køkkenet – der servicerer både patienter og pårørende – skal kunne fremvise Michelin-stjerner eller andre fornemme priser.

Maden skal derimod være med til at give livskvalitet til patienterne, der kan bladre hele menukortet igennem på en skærm og vælge mellem de forskellige retter.

- Der er mange forskellige varianter og muligheder for at få noget godt at spise, så man kan finde det, man lige har lyst til. Det synes jeg er rigtigt fantastisk, fortæller en af hovedpersonerne, nemlig patienten Kasper Hougaard fra Tarm, der kæmper med nedsat appetit.

Og netop skærmen og det store udvalg spiller en stor rolle, fortæller Randi Gammelgaard Hansen, der er klinisk diætist på hospitalet.

- Ens smagspræferencer ændrer sig, når man er syg og er i et forløb. Og det er vigtigt, at det er tilgængeligt, det, de lige har lyst til, forklarer hun.

Mens patienterne får maden serveret, så kan de pårørende få den serveret i hospitalets café.