Fløj før han kørte bil: 26-årige Jakob elsker fly
Jakob Graungaard Møller indrømmer gerne, at han er en nørd. Han elsker fly. Og han kunne flyve som 16-årig.
Jakob Graungaard Møller har aldrig rigtig været uden det med fly. For siden fødslen har det nærmest været en naturlov, at han skulle kaste sin begejstring på de luftbårne maskiner.
- Min passion for flyvning ligger mange år tilbage. Det har egentlig været sådan, at min far altid har været meget interesseret i flyvning og dyrket den hobby i al den tid, jeg kan huske. Og så har jeg været halvvejs tvunget til at tage med herud på weekendbasis, fra jeg var helt lille af. Så har det udviklet sig til en personlig hobby, en livsstil og et erhverv som flymekaniker, siger han til TV MIDTVEST.
Flycertifikatet fik han nogenlunde samtidig med knallertkørekortet. Altså to år før han fik kørekort til bil.
- Det var meget på knallerten ud på lufthavnen, flyve og så hjem på knallerten igen.
Og det var alle turene værd. For at drøne rundt med motor i luften.
- Det kan nok siges meget kort. Det er nok, fordi jeg er lidt af en nørd. Jeg finder glæde i at gøre det.
Kun fantasien sætter grænser
Når 26-årige Jakob Graungaard Møller skal beskrive, hvad det betyder for ham at flyve, bruger han store ord. Det handler om frihed.
- Når man er deroppe, er der selvfølgelig nogle regler, man skal holde sig indenfor, men derudover er det et utrolig frit univers, hvor man kan gøre mere eller mindre, hvad der passer én. Har man lyst til at flyve til højre, op eller ned, gør man det. Det er kun fantasien, der sætter grænser.
- Jeg har snakket med folk, der går op i at dykke, og det er den samme følelse. Fællesnævneren er, at det aldrig bliver ens element. Man er gæst dér.
Mens faderen havde flyene som hobby, valgte Jakob Graungaard Møller efter gymnasiet at tage en uddannelse som flymekaniker.
Et skridt på vejen
Det, han drømmer om, er at blive pilot. Gerne helikopterpilot. Et skridt på vejen dertil var for skjernboen at uddanne sig til flymekaniker.
- Det er en måde at dygtiggøre sig endnu mere og få noget teknisk viden på. Men det er et stop på vejen. Det er stadigvæk min drøm at blive fuldtidspilot.
Han har netop skiftet arbejde, så arbejdsstedet ikke længere hedder Stauning, men Köln i Tyskland, hvor han arbejder ved det Mærsk-ejede fragtflyselskab, Star Air.
- Generelt set er flyvning internationalt. Arbejdet ligger rundt omkring, og man skal også være klar til at opsøge det, hvis man skal have de fede og udfordrende jobs.
- Jeg er født med krudt i røven, og der skal helst ske et eller andet. Der skal helst ske noget hele tiden. Det med at sætte sig ned og bare være tilfreds ligger ikke til min natur. Det er jeg simpelthen for rastløs til.
- Man stopper aldrig med at udvikle sig. Man kan altid blive bedre til et eller andet.
Flymakker: - Et eventyr at flyve med Jakob
Sammen med sin tyske ven, Adrian Schmer, roder Jakob Graungaard Møller også i fly, de kan bruge til luftakrobatik.
- Det er et fedt eventyr at flyve rundt med Jakob. Jeg kan virkelig godt lide at være sammen med ham i cockpittet, og når vi arbejder sammen om flyene, er det altid et godt samarbejde.
- Man kan bare mærke, hvordan han elsker at flyve. Han elsker at være i luften - især med sine historiske fly. Det er vores passion, og jeg er glad for, at vi mødtes, fortæller Adrian Schmer om sin danske flymakker.
De to er enige om, at fremtiden gemmer på alverdens flyprojekter.
- Vi har købt en flyvemaskine, som vi vil bygge op, og så vil vi flyve rundt i den og opleve nogle steder i Europa, hvor vi ikke har været før. Formentlig med vores kærester, uddyber Jakob Graungaard Møller, inden han fortsætter:
- Så vil vi sælge den og forhåbentlig lave noget kapital, som vi kan bruge til at arbejde med andre projekter.
Alt sammen noget, der skal passe sammen med den vestjyske flymekanikers nye jobsituation, hvor han skiftevis har en uges arbejde i Tyskland og en uge fri derhjemme.