Robotfirma om ny asfalt - Det får stor betydning for Mors og Thy

Ny asfalt er på vej til flere dele af landsdelen. Det kommer blandt andet borgere i Thy og på Mors til gavn.

Per Bech Rasmussen er direktør i virksomheden BILA.
Per Bech Rasmussen er direktør i virksomheden BILA.
Foto: Louise Fischer, TV MIDTVEST

Fremover kan thyboerne og morsingboerne se frem til mere plads på vejene, når de skulle få lyst til at bevæge sig sydpå. Det er i hvert fald ambitionen i en ny plan om national infrastruktur, som den socialdemokratiske regering i dag har præsenteret.

Regeringen ønsker blandt andet at lave 2+1 vej på Rute 26 mellem Hanstholm og Sallingsund og igen på Rute 34 mellem Skive og Haderup nord for Herning. 

Det er et ønske, som bliver taget godt imod hos Mors-virksomheden BILA, der til dagligt leverer industrirobotter ud til store dele af verden.

- Vi har omkring 400 medarbejdere, der kører til og fra det her område hele tiden, og for deres trafiksikkerhed har det stor betydning. Derudover betyder det noget, når vi skal rekruttere folk, så har de lettere ved at komme hertil, fortæller Per Bech Rasmussen, der er direktør i BILA.

105,8 milliarder kroner til infrastruktur

Regeringens udspil lægger op til, at der i alt skal bruges 105,8 milliarder kroner på ny infrastruktur i hele landet frem til 2035. Heraf skal der bruges 700 millioner kroner på vejprojekter i den nordlige del af landsdelen.

- Det kommer til at betyde sindssygt meget for de lokale virksomheder, og når de får bedre vilkår, så er der også flere lokale, der kan beholde deres arbejde, lyder det fra erhvervsminister Simon Kollerup (S).

På Rute 26s nordligste punkt er der også glæde at spore over regeringsudspillet. På Hanstholm Havn håber de på, at en udvidelse af vejnettet mod syd kan forårsage større effektivitet i de daglige gøremål.

- Det er noget, vi har kæmpet for i seks-syv år nu. Jo længere transporttiden er fra Hanstholm Havn og ud til terminalerne og logistikknudepunkterne, jo kortere tid har vi til at ekspedere de fisk, der hver morgen lander på havnen. Kan vi få rykket transporttiden en smule, får vi mere produktionstid og kan derfor ekspedere mere fisk, fortæller Niels Kristensen, der er næstformand i Hanstholm Fiskeeksportørforening.

Til gavn for hele området

Mors-virksomheden BILA producerer udover industrirobotter også alverdens andre automatiseringsløsninger. Selvom de både bliver leveret til europæiske- og amerikanske marked, så ligger hovedsædet fortsat i Nykøbing.

Derfor håber direktøren, at en udvidelse af vejnettet kan være til gavn for hele området.  

Er det overhovedet et problem, som det er i dag?

Man skal prøve at køre her i morgen- og aftentimerne. Ved middagstid er der mindst trafik, men fra 6-8 og fra 15-17 er der rigtig meget trafik. Infrastrukturen gør, at vi får lettere ved at få uddannelserne herop, det bliver lettere at skaffe arbejdspladser, så der er ingen betydning om, at det får stor betydning for Mors og Thy, fortæller Per Bech Rasmussen.

Regeringen ønsker også at lave en 2+1 vej mellem Ringkøbing og Herning. Udspillet skal dog først vedtages i Folketinget, før det kan blive til virkelighed.