Radikale: Nye klimamål vil skabe flere jobs

De radikale vil lægge loft på udledningen fra landbruget, have flere vindmøller og omlægge bilafgifter. Det vil skabe flere jobs i Midt- og Vestjylland mener folketingskandidat.

110509Vindmolle_1.jpg

Ifølge Radikale Venstre skal Danmark sætte et nyt ambitiøst klimamål efter valget. Inden 2030 skal den danske udledning af drivhusgasser være reduceret med 55 procent i forhold til 1990. Lige nu lyder målet på 40 procent inden 2020. De radikale vil også omlægge bilafgifterne og lægge loft over udledningen fra den enkelte bedrift i landbruget.

- Over alt i verden arbejder man med at gøre noget ved klimaet. Når Danmark går forrest, skaber vi en konkurrencefordel. Det har vi set med Grundfos, Velux, Siemens, Vestas og mange andre store virksomheder. Når Radikale Venstre vil gå videre af den grønne vej, så er det gode nyheder for vores landsdel, hvor mange af jobbene er. Derfor mener vi, at en fremtid uden kul og olie er prisen værd, siger Andreas Steenberg (R), folketingskandidat i Vestjyllands storkreds.

Eksporten af grøn energiteknologi har været i kraftig vækst tre år i træk. Sidste år steg den med 15,4 procent og er nu på 43,6 mia. Alene i vindmølleindustrien er der over 28.000 job. Mange af dem er i Midt- og Vestjylland mener politikeren, som vil have etableret fire nye vindmølleparker på samlet 2500 MW.

Venstre mener at forslaget er urealistisk og vil koste alt for mange penge for de danske virksomheder.

- Det koster i milliarder, og der ikke andre end de midt- og vestjyske virksomheder til at finansiere sådan en aftale, og vi har ikke brug for at lægge flere afgifter på vores virksomheder - tvært imod, siger Esben Lunde Larsen (V).

Men ifølge den radikale klima- og energiordfører kan det sagtens lade sig gøre:

- Vi har samtidig sænket industriens energiafgifter, så virksomheder som Damolin, Valdemar Birn og andre ikke rammes så hårdt af den grønne omstilling. Vi synes, der er fundet en god balance mellem at gå forrest, og at prisen ikke er for høj, siger Andreas Steenberg.