Politiet advarer: Pas på svindlere, der ringer og spørger efter Edith og Ingeborg

Midt- og Vestjyllands Politi oplever for tiden mange henvendelser fra folk med ældre klingende navne, der oplever svindel.

Hedder du Edith, Ingeborg, Anker eller et helt fjerde navn, der klinger af ældre dato? Eller kender du nogle forældre eller bedsteforældre, der gør?

Så beder Midt- og Vestjyllands Politi nu til, at man er ekstra opmærksom. Politiet oplever nemlig for tiden en del sager, hvor det virker som om, at svindlere går målrettet efter personer med gamle, danske navne for at spore sig ind på ældre, knapt så IT-kyndige mennesker.

- Ud fra anmeldernes navne kunne man godt få indtryk af, at der her er nogen, der går direkte efter ældre borgere, siger vagtchef ved Midt- og Vestjyllands Politi, Carsten Henriksen, til TV MIDTVEST.

Derfor har politiet også lavet et opslag på Facebook, hvor opfordrer folk til at være opmærksomme på svindlernes nye metode.

- Det her er en advarsel til jer og alle andre, der har navne, der klinger af den ældre generation. For vi har lige nu en del sager, hvor det virker som om, svindlere går målrettet mod personer med ’gamle’ navne, skriver Midt- og Vestjyllands Politi i en opdatering på Facebook. 

Politiet fortæller om en nylig sag, hvor en 77-årig kvinde blev ringet op på sin fastnettelefon af en svindler, der udgav sig for at være en medarbejder fra kvindens pengeinstitut.

- Han fortalte, at der var hævet 9.000 kroner fra kvindens visa-dankort. Han skulle bare bruge koden og hendes kreditkort, så kunne han hjælpe hende. Kort efter ringede det på døren, og kvinden afleverede sit kort, fortæller Midt- og Vestjyllands Politi.

Heldigvis for den 77-årige kvinde slap hun med skrækken, fordi kortet nåede at blive spærret, inden der var hævet nogle penge. 

Gode råd til at undgå misbrug af NemID og kortoplysninger

Derfor opfordrer Midt- og Vestjyllands Politi til, at man er ekstra opmærksom, når man modtager opkald fra fremmede, der forsøger at få adgang til private oplysninger.

- Man skal under ingen omstændigheder udlevere sit Nem-id, kortoplysninger eller lignende, uanset hvem der ringer. Er der nogen, der prøver på at få sådan nogle oplysninger ud af en, så bør man afbryde forbindelsen. Er man i tvivl om, om det virkelig var bankrådgiveren, der ringede, kan man jo selv ringe op til banken efterfølgende og tjekke det, foreslår vagtchefen.


Læs flere artikler fra Midt- og Vestjylland eller i kategorien 112.