Inger blev franarret 75.000 kroner: - Jeg har lært det på den hårde måde

Flere banker oplever lige nu gentagne tilfælde af svindel. Svindlerne ringer især til ældre mennesker og udgiver sig for at være de ansatte i banken.

Et telefonopkald fra en svindler kostede Inger Lodahl 75.000 kroner.
Et telefonopkald fra en svindler kostede Inger Lodahl 75.000 kroner.
Foto: Lone Bergholdt Hald, TV MIDTVEST

84-årige Inger Lodahl har fået sig lidt af en lærestreg, efter den opringning hun fik forrige fredag.

- Jeg har lært det på den hårde måde. Dumheder betaler sig altså ikke, siger Inger Lodahl, der bor i Tjørring ved Herning. 

Hun troede det var hendes bankrådgiver fra Handelsbanken, Bruno Hansen, der ringede - men det viste sig at være svindlere, som fik franarret hende 75.000 kroner.

- Det der forvirrede mig var, at han sagde det var Bruno Hansen. Havde han nævnt et andet navn var jeg nok mere på vagt. Og så alligevel. De kan simpelthen snakke, så man er fuldstændig rundt på gulvet bagefter.

Men Inger Lodahl er ikke ene om at være rundt på gulvet. For den rigtige Bruno Hansen sidder også tilbage med en dårlig smag i munden over at hans navn, er blevet brugt til at franarre kunder deres penge.

- Det er jeg ked af. Kunderne, der bliver misbrugt, de har en tillid til mig. For de har faktisk nogle meget traumatiske oplevelser af den proces, de har været igennem, siger Bruno Hansen, der altså er rigtig bankrådgiver og filialdirektør i Handelsbanken i Herning.

Bruno Hansen har det dårligt med, at hans navn bliver misbrugt til svindel.
Bruno Hansen har det dårligt med, at hans navn bliver misbrugt til svindel.
Foto: Alexandra Lund Lysgaard, TV MIDTVEST

Stigende tendens

Og det er ikke kun én gang bankdirektørens navn er brugt til svindelnumre. Bankerne i Herning-området er lige nu udsat for daglige forsøg på svindel mod især ældre mennesker.

- Jeg kan ikke sige antal, jeg kan bare sige, at hver uge bliver der ringet til rigtig mange mennesker i vores lokalområde i det midtjyske. Det er hver eneste dag.

Og det er en tendens, der gentager sig på landsplan. I følge Finans Danmark er der flere og flere sager med netbank svindel på denne måde.

- Fra 2018 til 2019 har vi set en stigning på 50 procent af netsvindelssager. De kriminelle finder hele tiden på nye metoder, og lige nu er telefon-svindel særligt slemt, siger Digitaliseringsdirektør i Finans Danmark, Michael Busk-Jepsen .

Del ikke dit NemId

I Handelsbanken gør de hvad de kan for at undgå svindelnumrene og her er opfordringen klar.

-  Vores opfordring er, at du som kunde aldrig må udlevere dit NemId. Når vi ringer til en kunde fra banken, anmoder vi aldrig om NemId. NemId er en personlig kode, som kun kunden må anvende og kun kunden kender koden. Det er kun en svindler, der spørger om NemId, forklarer Bruno Hansen.

For 84-årige Inger Lodahl får svindel-nummeret nu den konsekvens, at hun dropper fastnettelefonen. Og så håber hun, at andre kan lære af hendes fejl.

I dag kan jeg sige, at jeg aldrig skulle have taget telefonen, da det var et anonymt opkald. Men kan jeg advare bare en enkelt, eller måske flere, så er det godt, slutter Inger Lodahl. 

En 67-årig kunde hos Arbejdernes Landsbank i Herning blev for knap en måned siden franarret over 300.000 kroner

2:45