Mere vej - mindre tog: Her er Venstres plan for biler og busser i landsdelen

Venstre vil finde flere penge til veje og færre til kollektiv transport.

En Hærvejsmotorvej, nul motorvejshuller ved Herning og flere penge til Rute 26 mellem Skive og Thisted. 

Det er nogle af de ting, som Venstre lægger op til i sit trafikudspil, som partiet præsenterer i forbindelse med transportforhandlinger på Christiansborg. 

I alt vil oppositionspartiet bruge 110 milliarder på veje, skinner og havne frem mod 2035. 

Dermed lægger Venstre op til at bruge omkring fire milliarder kroner mere på trafikken, end regeringen foreslår i sit udspil

Mere konkret ønsker Venstre, at en Hærvejsmotorvej Haderslev i syd til Sønderup i nord via Billund og Viborg bliver en realitet. 

Ud over en helt ny Hærvejsmotorvej foreslår partiet også at sætte flere penge af til Rute 26 på Mors, Salling og i Thy. 

Venstre vil sætte 1,4 milliarder kroner af til at forbedre vejen, der ifølge partiet oplever en del trafik på flere af de smalle dele af strækingen. 

Til sammenligning har regeringen lagt op til at bruge 700 millioner kroner på samme rute.

Også billister og lastbilchauffører ved Herning skal have det nemmere, hvis det står til partiet. 

Modsat regeringen ønsker Venstre at lukke både det nordlige og det vestlige motorvejshul. 

Det vil koste 400 millioner kroner. 

Vil spare på tog

Mens Venstre foreslår at sætte flere penge af til flere veje, så ønsker partiet helt at droppe østjysk jernbane fra Hovedgård ved Horsens til Hasselager nær Aarhus og skrotte togbroen over Vejle Fjord.

Begge dele er ellers en del af togfonden, som den daværende regeringen sammen med Danske Folkeparti og Enhedslisten blev enige om i 2013.

Udover ny motorvej og forbedringer af vejene i Midt- og Vestjylland ønsker Venstre at sætte flere penge af til bedre motorvej i Nordsjælland, Lolland-Falster og VVM-undersøgelse af Kattegatforbindelse. 

Se hele udspillet på Venstres hjemmeside

FAKTA: Her er Venstres regnestykke