Ingen hærvejsmotorvej til Viborg: - Det er en alvorlig mangel, at den ikke er med

Transportministeren, Benny Engelbrecht (Soc. Dem.), fortæller, at Viborg har fået mere for pengene med den løsning, regeringen har lagt op til.

Ingen hærvejsmotorvej de næste 14 år. Sådan er meldingen i regeringens trafikudspil for den danske infrastruktur indtil 2035. 

Det har skabt stor utilfredshed på Viborgegnen, hvor man i årevis havde set frem til en motorvejsforbindelse til domkirkebyen. 

quoteVed at opgradere Rute 13 mener vi, at man kan levere en bedre samlet løsning end en hærvejsmotorvej.

Benny Engelbrecht, transportminister, Soc.Dem.

Med trafikudspillet står Viborg nemlig til at blive Danmarks største by uden en direkte motorvejsforbindelse.

- Hærvejsmotorvejen er en fremtidssikring af den jyske transportkorridor. Den vil give vækst og udvikling i området, og den ville kunne aflaste E45 omkring Vejlefjordbroen. Det er en alvorlig mangel, at den ikke er med, siger Venstre transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

- Der er mange gode ting i udspillet, men den midtjyske motorvej, som betyder meget for borgerne, virksomhederne og udviklingen af vores egn, er ikke med, og det er jeg fuldstændig uforstående overfor, siger De Konservatives formand, Søren Pape Poulsen.

Erhvervslivet undrer sig

Med i regeringens trafikudspil er dog opgraderinger af veje i Midtjylland. Blandt andet bliver 23 kilometer af Rute 26 mellem Viborg og Aarhus opgraderet. Derudover er der også lagt op til en undersøgelse af, om Rute 13 skal laves til en motortrafikvej.

Det er denne strækning mellem Svenstrup og Tilst på Rute 26, der laves om til en motortrafikvej.
Det er denne strækning mellem Svenstrup og Tilst på Rute 26, der laves om til en motortrafikvej.
Foto: Grafik: Esben Kock Jensen

Selvom det gør fremkommenligheden nemmere, når man skal til og fra Viborg, så er direktøren for JP Group, der er en del af erhvervslivet i Viborg, ikke tilfreds.

- Vi vil jo gerne være positive, og vi er glade for at Rute 26 bliver opgraderet, men hvad med nord og syd på? Der er også lagt op til, at man vil kigge på en udvidelse af Rute 13, men vi synes ikke, at det kan afløse en hærvejsmotorvej. Det er virkelig skidt, at den ikke er kommet med, og jeg er glad for, at det kun er et udspil, fortæller Martin Pedersen, der er direktør for JP Group.

Martin Pedersen er bange for, at Viborg som by i fremtiden vil ikke vil kunne lokke nye borgere til. Hvis forholdene for virksomheder er bedre i andre byer, så tror direktøren, at firmaerne og borgerne vil flytte til de omkringliggende kommuner.

- Jeg frygter, at hvis Hærvejsmotorvejen ikke kommer på tale, så vil Viborg tabe på sigt. Der er mange andre kommuner i nærheden, som har adgang til motorvej. Vi kommer til at kæmpe om tilflytterne, siger Martin Pedersen.

Hærvejsmotorvejen er for dyr

Transportministeren, Benny Engelbrecht (Soc. Dem.), mener, at viborgenserne skal være glade for den løsning, som regeringen har lagt op til i udspillet.

quoteVi kan blive sure og vende os om og sige, at vi slet ikke vil være med til noget. Eller vi kan også sige, at så tager vi det, vi kan få.

Ulrik Wilbek, borgmester, Viborg Kommune, Venstre

Ministeren mener, at Hærvejsmotorvejen ville koste alt for mange penge, og på denne måde får Viborg løst deres trafikale problemer hurtigere og på flere strækninger. Blandt andet på Rute 13 som vil dække noget af den strækning, hvor Hærvejsmotorvejen ville ligge.

- Vi har valgt et alternativ, der skaber mere fremkommelighed i Midtjylland til en bedre samfundsøkonomisk værdi. Hele Rute 13 er en af de strækninger, som er træls at køre på. Det er svært at overhale, og den er langsom at køre på. Ved at opgradere Rute 13 mener vi, at man kan levere en bedre samlet løsning end en hærvejsmotorvej, siger Benny Engelbrecht.

Borgmesteren i Viborg, Ulrik Wilbek (V), forholder sig roligt indtil forhandlingerne om trafikudspillet er overstået. De begynder på mandag, og hvis ikke Hærvejsmotorvejen bliver en realitet, så kan borgmesteren leve med det.

- Den manglende motorvej er vi ikke på nogen måde tilfredse med, men vi bliver nødt til at kigge på, hvad der er realistisk i Viborg. Vi kan blive sure og vende os om og sige, at vi slet ikke vil være med til noget. Eller vi kan også sige, at så tager vi det, vi kan få. En fugl i hånden er bedre end ti på taget, siger han.

Spørger man transportministeren, om viborgenserne nogensinde kan se frem til en hærvejsmotorvej, så er der ikke meget håb at spore.

- Det må vi la stå hen i det uvisse. I den her plan vil vi afhjælpe Viborgs trafikale problemer på en anden måde, siger Benny Engelbrecht. 


Læs flere artikler fra Viborg eller i kategorien Trafik.