Designer om cykelhjelme: Godt design er bæredygtigt, funktionelt og sjovt

Cykelhjelmen har udviklet sig meget, siden den kom frem i 1990'erne. Men designer Timothy Jacob Jensen mener ikke, at den perfekte cykelhjelm er opfundet endnu.

quoteCykelhjelme er fornuftige, og de er irriterende, og så ødelagde Poul Nyrup det for en hel generation

Timothy Jacob Jensen, designer 

Daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen trak i 1995 i en cykelhjelm i et protestløb mod franske atombombesprængninger. Cykelhjelmen fik større opmærksomhed end den politiske sag.
Daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen trak i 1995 i en cykelhjelm i et protestløb mod franske atombombesprængninger. Cykelhjelmen fik større opmærksomhed end den politiske sag.
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Timothy Jacob Jensen er verdenskendt designer. Med base i Hejlskov ved Skive har han og hans familie i generationer sat sig tungt på både den danske og internationale designverden. Timothy Jacob Jensens navn står bag alt fra ligkister til Bang & Olufsen-højtalere, brandalarmer, ure og headset.

Og skulle han designe en cykelhjelm, så ved Timothy Jacob Jensen godt, hvor hans fokus ville ligge:

- Det handler om bæredygtighed, funktionalitet og humor.

Cykelhjelme blev for alvor et varmt emne i 1990’erne. Fokus var dengang først og fremmest på sikkerhed, og knap så meget på design.

- Cykelhjelme er fornuftige, og de er irriterende, og så ødelagde Poul Nyrup det for en hel generation, griner Timothy Jacob Jensen med henvisning til det i dag historiske billede af den daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen, der i 1995 trak i en cykelhjelm i et protestløb mod franske atombombesprængninger.

Dengang var det ikke den politiske sag, men statsministerens cykelhjelm, der trak overskrifter. Og selvom der er gået 25 år, så er cykelhjelmen altså stadig noget, der deler vandene.

Teenagere dropper hjelmen

Ifølge Rådet for Sikker Trafik brugte næsten halvdelen af cyklister i 2019 hjelm i bytrafikken, og blandt børn i skoletrafikken var tallet helt oppe på 78 procent, i begge tilfælde går kurven opad.

Siden 2004 har der været i stigning i brugen af cyklehjelme, men det er stadig under halvdelen der bruger hjelm i trafikken.
Siden 2004 har der været i stigning i brugen af cyklehjelme, men det er stadig under halvdelen der bruger hjelm i trafikken.
Foto: Rådet For Sikker Trafik

Det er altså især børn, der er gode til at huske hjelmen i trafikken, uanset om det er ved skolen eller i byen. Men når børnene rammer teenagealderen, så daler brugen af cykelhjelme.

Antallet af observationer for bytrafik er: (u. 11 år) = 249, (11-15 år) = 634 , (16-25 år) = 2.611, (26-60 år) = 6.240, (o. 60 år) = 1.146. Antallet af observationer for skoletrafik er: (6-9 år) = 2.453 , (10-12 år) = 2.783, (o 12 år) = 2.578.
Antallet af observationer for bytrafik er: (u. 11 år) = 249, (11-15 år) = 634 , (16-25 år) = 2.611, (26-60 år) = 6.240, (o. 60 år) = 1.146. Antallet af observationer for skoletrafik er: (6-9 år) = 2.453 , (10-12 år) = 2.783, (o 12 år) = 2.578.
Foto: Rådet For Sikker Trafik

- Der er sket meget på designsiden, de er blevet mere sikre, og de er også blevet pænere. Men jeg kan godt forstå, at særligt unge mennesker ikke rigtig gider have cykelhjelme på, for de ødelægger håret. Og nogle unge synes måske, det er lidt taberagtigt, lyder det fra Timothy Jacob Jensen.

Funktionaltet og individualitet er altafgørende

Men hvad gør man så – sådan rent designmæssigt – ved det problem?

Ifølge Timothy Jacob Jensen så handler det om at skabe et design, der taler ind i den kultur og de mennesker, der skal bruge hjelmen.

- Jeg tror, det største problem lige nu er funktionaliteten. Stroppen ned om hagen kunne godt løses bedre, den er ofte ubehagelig, og så fremhæver dobbelthagen. Så den del kan gøres en hel del ved, siger han og fortsætter:

quoteJeg tror, det største problem lige nu er funktionaliteten. Stroppen ned om hagen kunne godt løses bedre, den er ofte ubehagelig, og så fremhæver dobbelthagen

Timothy Jacob Jensen, designer 

- Man skal kigge på behovet. For ligesom vi klæder os forskelligt, så har vi også individuelle behov, når det kommer til en cykelhjelm. Jeg kører måske kun tre kilometer ned til købmanden, og jeg er 58 år og ligeglad med mit hår. Men mange andre kan at have et helt andet behov.

Bruger du cykelhjelm? Og hvis ikke - hvad er så din undskyldning? De sidste dage har vi sat fokus på cykelhjelmen, for hvor mange får den egentlig på, hver gang de skal ud på to hjul - og hvorfor er det egentlig ikke en selvfølge at have hoved-beskyttelsen i orden?

Teknologien kan bane vejen

Cykelhjelmen har udviklet sig meget gennem tiden. Og heldigvis for det, lyder det fra designeren.

- Cykelhjelme er ikke længere kedelige, og det er godt. Der skal være noget for en enhver smag. Man kan i dag vælge mellem mange forskellige stilarter. Der findes i dag mange smukke og elegante hjelme, der er kommet nye materialer til, og så kan man i dag finde hjelme, hvor der for eksempel er lys i, siger han.

I midten af 90'erne var cyklehjelmen primært en praktisk og sikker foranstaltning. Dengang betød designet ikke så meget, som man kan se på billedet her fra Skive Folkeblad i 1995.
I midten af 90'erne var cyklehjelmen primært en praktisk og sikker foranstaltning. Dengang betød designet ikke så meget, som man kan se på billedet her fra Skive Folkeblad i 1995.
Foto: Poul Ainov - Ritzau Scanpix

Og netop den teknologiske udvikling kan måske bane vejen for cykelhjelmens udbredelse.

- Cykelhjelmen har ikke fundet sin endelige form endnu. Mange har for eksempel kameraer i bilen, så de kan filme, hvis nogen kører ind i dem, og jeg tror, at hele tech-delen kunne inkorporeres  i en cykelhjelm. Man kunne forestille sig, at mange unge ville synes, det var fedt, at de kunne dokumentere deres færden, ligesom de gør på de sociale medier, lyder det fra Timothy Jacob Jensen.

 Designeren peger også på rollemodeller som en måde at gøre cykelhjelmen mere udbredt.

- En af de fine ting, som for eksempel Tour de France har gjort godt, er, at de har gjort det obligatorisk at bære hjelm – og det er godt, fordi det flytter den kollektive bevidsthed. Når de store stjerner kører med hjelm, så baner de vejen for andre, siger han.

Efter hans dødsfald under Paris-Nice i 2003 blev cykelhjelme påbudt i alle landevejsløb.
Efter hans dødsfald under Paris-Nice i 2003 blev cykelhjelme påbudt i alle landevejsløb.
Foto: Sebastian Nogier / Ritzau Scanpix

Humor spænder ben for forfængelighed

Selv ved han godt, hvad han ville fokusere sit design på. Humor er en vigtig faktor og en måde man kan distancere sig fra forfængeligheden, der alt for ofte spænder ben for at spænde cykelhjelmen.

- I Bangkok, der kan man se unge mænd på strømlinede, sorte motorcykler iført det helt rigtige sorte tøj, men så har de en sort hjelm med fx ører på. Alt behøver ikke være strømlinet og over-designet, siger han.

quoteKan man bruge bæredygtige materialer, så kan man vinde en stor gruppe. Mange unge er meget optaget af at købe bæredygtigt

Timothy Jacob Jensen, designer 

Hvordan ser en verdenskendt designers cykelhjelm ud? Den har selvfølgelig plysører, som Timothy Jacob Jensen har importeret hjem fra Bangkok.
Hvordan ser en verdenskendt designers cykelhjelm ud? Den har selvfølgelig plysører, som Timothy Jacob Jensen har importeret hjem fra Bangkok.
Foto: Privatfoto: Timothy Jacob Jensen

Og netop dén trend er Timothy Jacob Jensen varm fortaler for. Faktisk SÅ meget, at hans egen cykelhjelm er prydet med to, bløde leopard-ører.

- Vi har en lille løbeklub, der består af mig og en ven. Vi kører hver søndag godt 30 kilometer med vores cykelhjelme med ører, og det er et statement, som vi synes er sjovt, og som andre også synes er sjovt.

Og så er der det her med det bæredygtige design. Den del er uundgåelig at komme udenom i dag, lyder det fra Timothy Jacob Jensen.

- Noget af det, der virkelig rykker i øjeblikket, er det bæredygtige design. Kan man bruge bæredygtige materialer, så kan man vinde en stor gruppe. Mange unge er meget optaget af at købe bæredygtigt.

At få alle til at bære cykelhjelm er nok umuligt. Ifølge Timothy Jacob Jensen skal der en kultur- og måske en lovændring til.

- Det var Volvo, der i sin tid opfandt sikkerhedsselen. Da jeg var barn, var der sgu ingen, der brugte sikkerhedssele, men det er jo fornuft og lovgivning, der driver det.  

Der er allerede sket meget med designet af cykelhjelme. Men Timothy Jacob Jensen forudser, at vi slet ikke har set det bedste endnu:

- Det sjove er jo at tænke på, hvordan Werner Panthon ville designe en cykelhjelm? Hvordan ville Apple designe en hjelm? Der er så mange måder at formgive på, fortæller Timothy Jacob Jensen.

Vi undersøger, hvorfor det er så vigtigt med cykelhjelmen

 


Læs flere artikler fra Midt- og Vestjylland eller i kategorien Trafik.