Dødskutter er blevet skrottet: Skipper får støtte fra staten

Inger Katrine danner rammen om et muligt drav, og kutteren kommer ikke på havet igen. Den er nemlig blevet hugget op.

Inger Katrine kommer ikke på havet igen. Den sidste fisketur endte med et dødsfald, som nu kan blive til en drabssag.
Inger Katrine kommer ikke på havet igen. Den sidste fisketur endte med et dødsfald, som nu kan blive til en drabssag.
Foto: Nanna Lykke Smith Rasmussen, TV MIDTVEST

Kutteren Inger Katrine blev i januar forvandlet til et gerningssted for et muligt drab.

Nu er kutteren så blevet hugget op. 1. juni klokken 09.12 blev kutteren, der havde hjemsted i Thorsminde, officielt fortid. Det fremgår af Søfartsstyrelsens skibsregister.

Garnbåden fik derfor en dramatisk sidste fisketur: Seks fiskere tog på havet 26. januar, da L1 Inger Katrine stævnede ud fra Thyborøn Havn.

Kun fem af de seks fiskere kom i land i live, mens 41-årige Alf Villum Jensen fra Sdr. Bork døde. De fem gik i land 1. februar.

To dage forinden, 30. januar, blev Alf Villum Jensen meldt livløs. Og selvom han blev fløjet til hospitalet 30. januar, stod hans liv ikke til at redde.

Skipper vil intet sige

Her snart et halvt år senere sidder de fem overlevende varetægtsfængslet.

Ejeren af Inger Katrine, Leon Buhl fra Hvide Sande, har ikke ønsket at kommentere sagen over for hverken Dagbladet Ringkøbing-Skjern eller TV MIDTVEST.

1:13

Da TV MIDTVEST torsdag fik fat i skipperen, var han ikke videre meddelsom.

- Det kender jeg ikke noget til, sagde Leon Buhl til TV MIDTVEST.

Opkaldet varede 32 sekunder, før Hvide Sande-skipperen lagde på.

Får penge fra staten

Men i februar fortalte Leon Buhl til TV MIDTVEST, at Fiskeristyrelsen havde sagt ja til at give ham støtte til at skrotte kutteren.

Tilsagnet om støtte havde han fået i december; altså inden kutteren blev omdrejningspunktet i en drabssag.

- Jeg ved endnu ikke, om jeg vil tage imod støtten. Jeg vil gerne endnu længere hen i forløbet af den verserende sag, inden jeg tager stilling til det, sagde han dengang.