Det lysner for de lokale købmænd: Corona har givet flere kunder

For første gang i mange år vinder landsdelens købmænd og supermarkeder terræn på bekostning af discountbutikkerne, viser tal fra Dagrofa.

2:22
Landsdelens købmænd og supermarkeder vinder terræn på bekostning af discountbutikkerne
Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Hos Spar i Borbjerg er de i fuld gang med en større udvidelse af butikken i form af 160 nye kvadratmeter til en frugt og grønt-afdeling.

En udvidelse, der kommer i kølvandet på en støt stigende omsætning. Og købmand Bjørn Jacobsen har en god idé om, hvad det skyldes.

- Vi er nok blevet hjulpet lidt på vej af corona, hvor man måske blev lidt mere lokal og blev lidt mere hjemme. Og det tror jeg, at mange købmænd har oplevet og har brugt som afsæt til at gøre noget ved deres butikker, siger han.

Fremgangen for de lokale købmænd har ikke kun været et corona-fænomen, men er fortsat her, hvor hverdagen atter har indfundet sig. De små butikker fik nemlig helt ny eksistensberettigelse under krisen.

- Kunderne har fundet ud af, hvor livsnødvendig en købmand kan være for et samfund, men også hvordan man kan spille sammen og være et omdrejningspunkt som købmand i det lokale, siger Esben Keller, der er kædedirektør i købmandskoncernen Dagrofa.

Vil kæmpe for at fastholde kunder

Dagrofa står bag butikker som Meny, Din Købmand og Spar, som samlet set oplever en ’fornuftig vækst’, der er større end markedsudviklingen, forklarer Esben Keller.

- Vi synes, det er meget flot, at vi kan fortsætte væksten. Og det beviser også bare, at vi i corona-tiden har gjort nogle rigtig gode ting, som gør, at kunderne bliver ved med at vælge os til, siger han.

Bjørn Jacobsens familie har haft Spar-butikken i Borbjerg i 160 år. Han håber på, at det kan fortsætte sådan.
Bjørn Jacobsens familie har haft Spar-butikken i Borbjerg i 160 år. Han håber på, at det kan fortsætte sådan.
Foto: Mogens Lyngsø / TV MIDTVEST

De positive tal får ikke købmændene til at hvile på laurbærrene. Spørger man Bjørn Jacobsen, skal der satses offensivt, hvis kunderne skal fastholdes.

- Jeg tror, vi skal være en kæmpe del af det område, vi er i, og være stærke på det, der er vigtigt for os. Vi har ikke en hovedvej, der går igennem her, så vi skal jo være gode til at servicere de kunder, der er lokalt, siger købmanden.

Med andre ord spirer optimismen som aldrig før i branchen, som er klar til at begrave den mangeårige debat om butiksdød.

- For mit eget vedkommende har jeg jo været i den her butik som købmand i 17 år, og den har været i min familie i 160 år. Jeg vil rigtig gerne holde et jubilæum om mange år også, så jeg tror på det i hvert fald, siger Bjørn Jacobsen.