Efterskole for ordblinde sætter iværksætteri på skoleskemaet

På Sdr. Felding Efterskole for ordblinde får eleverne undervisning i netop deres særlige styrke - at tænke anderledes og være opfindsomme.

Imens ordblinde kan have en svær skolegang med de klassiske boglige fag, så udvikler mange ordblinde en evne til at løse problemer og se muligheder. På Sdr. Felding Efterskole, der netop er for ordblinde, sætter underviserne fuldt fokus på elevernes stærke side. 

- Det er virkelig fedt, at vi bliver undervist i det. Det er også noget, vi kan bruge i vores fritid og i vores fremtid, siger Kathrine Thorning Jensen, der går i 10. klasse på Sdr. Felding Efterskole. 

Hun er blandt de elever, der under opholdet på Sdr. Felding Efterskole bliver undervist i, hvordan man stabler en forretning eller et projekt på benene.

Succesfulde iværksættere

Flere undersøgelser har påvist, at der blandt iværksættere, som lykkes med at skabe virksomheder er en overrepræsentation af folk med læsevanskeligheder. 

Blandt andet i Sverige. Her viser det sig, at 44 procent af de mest succesfulde svenske iværksættere har problemer med at læse og skrive. Og i USA og England viser forskning at hele 37 procent, af de succesfulde iværksættere, er ordblinde.

Det er derfor efterskolen har besluttet, at en del af undervisningen skal målrettes udviklingen af de ordblindes opfindsomhed og problemløsning.  

- Helt konkret har vi haft to projekter indtil videre. Det ene handler om streetfood, hvor de har ageret restaurant. Det er skabt små boder med mad, selv købt ind, lavet budget, regnskab og afviklet det hele, forklarer Ursula Asdahl, der er lærer på efterskolen. 

Eleverne har også arbejdet med at skulle finde en målgruppe, som de ville gøre en forskel for. Eleverne har så fået til opgave at lave et godgørende projekt, der helt konkret mundede ud i, at en gruppe i samfundet fik noget godt ud af det.  

Eleverne på Sdr. Felding Efterskole har iværksætteri på skoleskemaet. 
Eleverne på Sdr. Felding Efterskole har iværksætteri på skoleskemaet. 
Foto: Torben Mondrup, TV MIDTVEST

- Vores unge er sådan indrettet, at vi ikke skal have al for meget skriftlighed omkring tingene. Læsning er vanskeligt, og skrivning er vanskeligt. Så det at kunne huske ting eller aftale ting og have det i hovedet, det er den måde, de går til det, siger Ursula Asdahl.

- Det har altid været et tabu at være ordblind. Det her med, I er dumme, I kan ikke komme videre i uddannelsessystemet. Men nu er der endelig kommet øjenene op for,  at vi ikke er dumme, og så kan vi nogle andre ting, som de til gengæld ikke er så stærke i, siger Kathrine Thorning Jensen.