Der var ingen forventninger til Andreas i specialskolen - i dag har han sit eget firma

Fra 2016 til 2022 er antallet af unge, der ender på en specialskole steget med 26 procent. Andreas Skovsbøl Jensen er glad for, at han i 8. klasse forlod en specialskole.

Andreas Skovsbøl Jensen
Andreas Skovsbøl Jensen
Foto: Michael Aarup, TV MIDTVEST

Det lå ikke i kortene, at Andreas Skovsbøl Jensen skulle være selvstændig med flere ansatte. Årsagen er, at en stor del af skolegangen foregik på en specialskole.

- Jeg gik på en del skoler rundt omkring i Herning og endte til sidst med at gå på en specialskole. Dengang følte jeg mig lidt dømt ude, og på specialskolen gik det helt i vasken, fortæller Andreas Skovsbøl Jensen.

Han syntes, at undervisningen fyldte alt for lidt på specialskolen.

- For det første var jeg der næsten aldrig. For det andet, så var undervisningen ikke særlig seriøs. Ofte sad vi bare og så film, og det lærer man jo ikke særligt meget af, siger han.

Andreas Skovsbøl Jensens oplevelser flugter med, hvad både Kommunernes Landsforening og flere eksperter i inklusion mener. Holdningen er, at alt for mange unge eksluderes fra folkeskolen og tallet er stigende.

Dyrere men ikke altid bedre

Det er et problem, fordi tal fra Kommunernes Landsforening viser, at kun hver syvende elev fra en specialskole ender med at gennemføre en ungdomsuddannelse.

- Vi skal stadig have specialskoler, men mange børn ville have glæde af et andet tilbud, fortæller Mette Molbæk, der forsker i inklusion på læreruddannelsen VIA i Skive.

Hun kan fra forskningen se, at det dyre specialskoletilbud ikke altid er det bedste for børnene, selvom en specialskoleelev koster mere end tre gange så meget som en folkeskoleelev.

- Vi ved fra forskningen, at børn der har gået på en specialskole, eller i en specialklasse, har markant dårligere muligheder for at få en uddannelse og senere få et arbejde. Så det, der bliver gjort i den bedste mening, ender med at skade børnene, siger hun.

Midt i 8. klasse skiftede Andreas Skovsbøl Jensen skole. Han begyndte på Studsgård Friskole, hvor han fik Leila Skov Refsgaard som lærer.

Havde aldrig læst en bog

- Da han begyndte hos mig fortalte han, at han aldrig havde læst en bog, fortæller hun.

Men det kom han til. Og mere til.

- Han hentede tre-fire års undervisning på halvandet år, fortæller hun.

Efter hendes mening burde specialskolerne stille større krav til eleverne.

Andreas Skovbøl Jensen fortæller selv, at der ikke rigtigt var nogle forventninger til ham. Alligevel lykkedes det ham at afslutte sin 9. klasse med et enkelt to-tal, og så eller fire, syv og ti-tal for resten. Det gav en fornyet tro på fremtiden.

- Det gav en tro på mig selv og en tro på, at jeg nok skulle klare den.

I dag har Andreas Skovsbøl Jensen to firmaer og tre ansatte. Det ene firma beskæftiger sig blandt andet med diamantboring og betonrenovering. Det andet med importerede biler.