Gymnasieelever glade for at være tilbage: - Det bedste er, at man kan holde et rigtigt frikvarter

En ny undersøgelse viser, at gymnasieeleverne har savnet en almindelig skoledag, og det billede genkender man på Herning Gymnasium.

Viktoria Vestergaard Jakobsen er glad for at være vendt tilbage som elev på Herning Gymnasium.
Viktoria Vestergaard Jakobsen er glad for at være vendt tilbage som elev på Herning Gymnasium.
Foto: Sarah Mølsted Andersen, TV MIDTVEST

Efter godt en måneds onlineundervisning er de ældste gymnasieelever vendt tilbage til klasselokalerne, og det er noget, der vækker glæde.

En ny undersøgelse fra SDUs Center for Gymnasieforskning blandt 2.200 gymnasieelever viser, at størstedelen af eleverne har savnet deres gamle hverdag.

Over 90 procent har savnet vennerne, mens 77 procent har savnet undervisningen på skolen og 50 procent har savnet at være sammen med deres lærere.

Gensynsglæde for både elever og lærere

For Viktoria Vestergaard Jakobsen, der går i 3.G på Herning Gymnasium, er det dejligt endelig at være tilbage på skolen.

- Det her er klart bedre end at skulle sidde derhjemme. Der var det meget isoleret, og der var slet ikke mulighed for gruppearbejde. Det bedste ved at komme tilbage er, at man kan se de andre, og at man kan holde et reelt frikvarter i stedet for bare at gå ud i køkkenet, siger hun.

Selv om det langt fra er alle elever, der er tilbage på skolerne, så betyder 3.G'ernes skolestart, at også lærerne igen har fået en mere normal arbejdsdag.

- Det er rigtig dejligt, at der er liv på skolen igen. Lærerne er meget glade for at se eleverne, og eleverne er glade for at se hinanden. En skole er ikke en rigtig skole, hvis ikke der er elever, siger Jakob Østergaard, der er uddannelseschef og konstitueret rektor på Herning Gymnasium.

Franskunderviser Bente Stubkjær Hansen kan endelig undervise foran en tavle igen.
Franskunderviser Bente Stubkjær Hansen kan endelig undervise foran en tavle igen.
Foto: Sarah Mølsted Andersen, TV MIDTVEST

Kedelig undervisning under svære vilkår

Undersøgelsen fra SDU viser ikke ligefrem en overvældende begejstring for de digitale undervisningsformer, som har været på skemaet under coronakarantænen.

57 procent af eleverne angiver, at de har oplevet undervisningen som kedelig. Samtidig mener 57 procent, at onlineundervisningen er sværere end den undervisning, de normalt modtager.

Også blandt lærerne har det været en udfordrende opgave at skulle undervise elever hjemmefra.

- Det har været svært at undervise hjemmefra, og det har været mere tidskrævende, end jeg havde regnet med. Jeg har været nødt til at have en tydelig plan, og der har ikke været mulighed for at justere den undervejs i undervisningen, siger franskunderviser på Herning Gymnasium Bente Stubkjær Hansen.

Den anderledes situation har dog også haft sine fordele. Eleverne i Herning fortæller, at de er blevet stærkere skriftligt, mens underviserne er blevet stærkere teknisk.

- Jeg har lært at arbejde virtuelt og bruge teknikken. Jeg har også lært, at jeg kan lave videoopkald til mine elever, og det tror jeg, jeg vil bruge fremover. Det har fungeret rigtig godt, siger Bente Stubkjær Hansen.

Det er endnu uvist, hvornår resten af gymnasieeleverne må vende tilbage til klasseundervisningen.

2:32
TV MIDTVEST besøgte Viktoria Vestergaard Jakobsen fra Lind den 16. marts, hvor hun blev undervist via computeren, og det blev ikke en helt almindelig skoledag.