IT fri uge på vestjysk gymnasium: - Pludselig snakker vi igen sammen og kan koncentrere os

På Tarm Gymnasium har eleverne for en uge skrottet al moderne teknologi. Et forsøg der har givet stof til eftertanke.

Det kan have sine udfordringer pludselig at skulle undvære al teknologi i undervisningen. Foto: Poul Gerner, TV MIDTVEST

Blyanter, bøger og samtale er i fokus i denne uge på Vestjysk Gymnasium i Tarm. Ting der med den moderne teknologi stille og roligt er blevet udfaset i undervisningen.

Derfor har eksperimentet, hvor al undervisning foregår på den gammeldags måde uden IT, skabt udfordringer for især eleverne. For hvor håndskrift tidligere var en særlig del af undervisningen, så er den i dag en udfordring for en gymnasieelev.

Man taler konstant sammen, kigger hinanden i øjnene, alt det vi ikke gjorde før.

Anders Clemens Dahl Karlsen, gymnasieelev, Vestjysk Gymnaisum. 

- Jeg skriver ikke så pænt kan jeg godt afsløre. Det kan godt være lidt svært for mig bagefter at se, hvad det egentlig er jeg har skrevet, fortæller Anders Clemens Dahl Karlsen.

Læs også Vestjysk Gymnasium Tarm sætter e-sport på skoleskemaet

Han og kammeraterne i klassen må eksempelvis også læse alle informationer om undervisning og andre beskeder på en fysisk opslagstavle. De mange analoge værktøjer sænker informationstempoet men skruer samtidig op for andre elementer i dagligdagen, der ført var trængt i baggrunden.

Jeg har oplevet, hvordan jeg er langt mere koncentreret end tidligere.

Christina Nørlund Lindgren, gymnasieelev, Vestjysk Gymnaisum. 

- Man er på en helt anden måde tvunget til at være sammen. Man er hele tiden i kontakt med ens kammerater, kigger hinanden i øjnene, alt det vi ikke gjorde før. Der er ikke andet at lave i klasselokalet. Det er skræmmende, men også rart, man kommer tættere på hinanden, forklarer Anders Clemens Dahl Karlsen.

Klassekammerat Christina Nørlund Lindgren oplever også en anden positiv effekt i forsøget, hvor mobiltelefonerne og alt det andet moderne isenkram er blevet hjemme.

- Jeg har oplevet, hvordan jeg er langt mere koncentreret end tidligere. Det er blevet en øjenåbner, at man skal arbejde for at holde være koncentreret, fortæller Christina Nørlund Lindgren.

Vi skal blive bedre til at sige, nu klapper vi lige computeren sammen. Det kan hjælpe eleverne med at lære værdien af dialog og samtale.

Mikkel Hoff Kielberg, lærer, Vestjysk Gymnasium. 

Inspiration til fremtiden

Forsøget på Vestjysk Gymnasium varer kun uge, men allerede nu ser en af skolens lærere muligheder i forsøget, der kan gøres permanent også efter ugen er ovre.

Læs også Udspil: Gymnasierne frabeder sig fælles grundforløb

- Er der nogle ting vi ikke behøver IT til? Vi skal blive bedre til at sige, nu klapper vi lige computeren sammen. Det kan hjælpe eleverne med at lære værdien af dialog og samtale, megen information kan jo stadig også tilgås på papirform, fortæller lærer på Vestjysk Gymnasium Mikkel Hoff Kielberg.

Han bakkes op af Henrik Fogde, der er Pædagogisk leder på Vestjysk Gymnasium.

- Det er hele ideen med den her udfordring. At sætte nye tanker i gang. Tanker IT ellers står i vejen for, forklarer Hans Fogde.

Allerede efter tre dage har Christina Nørlund Lindgren også en klar konklusion for, hvad forsøget har givet hende som elev.

- Det er godt med noget aktivitet i undervisningen, hvor alle er tilstede. Det giver nærvær, der styrker dagligdagen, fortæller Christina Nørlund Lindgren.

Den IT fri uge er en del af Vestjysk Gymnasiums indsats for digital dannelse.          

02:12

400 gymnasieelever fra Tarm oplever større nærvær efter at have skiftet computeren ud med papir og blyant

Luk video