Danmark topper i økologi på verdensplan

Danskerne er verdensmestre i økologi. Men det er ikke midt- og vestjyderne, der har flest ø-mærker i kurven.

Foto: Arkiv

Danmark er et smørhul for økologi og har verdens højeste markedsandel for økologiske fødevarer. Dagligvarehandelen omsatte i 2015 for syv milliarder kroner økologiske varer, en stigning på 12 procent i forhold til året før. Det skriver Berlingske Business mandag.
    
Økologien har bredt sig fra stenbroen til mindre byer og landområder. I snart hver en afkrog af Danmark fylder danskerne deres indkøbskurve med stadig flere økologiske varer. Det viser en ny undersøgelse fra Coops analyseafdeling, som Berlingske Business er i besiddelse af.

- Salget stiger overalt i landet, og stigningen ventes at fortsætte. Hvor det tidligere var de større byer, der drev udviklingen, ser vi nu den største vækst i de mindre byer, som for alvor har kastet sig over særligt basisvarer som mælk, gryn og grønt, siger Thomas Roland, der er chef for corporate social responsibility (CSR) i Coop til Berlingske Business.

Mindre økologi på Mors og i Vesthimmerland

Til trods for de mange økologiske lommer i det danske land, så er Mors og Vesthimmerland blandt de steder, hvor økologien fylder mindst i indkøbskurven.

- Generelt kan man sige, at økologien fylder mest i kurven hos unge, højtuddannede, børnefamilier og folk, der har råd til at betale merprisen for varerne. Landets laveste økologiprocenter finder vi steder, hvor der bor relativt flere ældre, hvor huspriserne er lave, samt områder, hvor der hverken arbejder mange med lange videregående uddannelser eller findes uddannelsesinstitutioner, forklarer Thomas Roland til Berlingske Business.

Ifølge undersøgelsen, så tegner det økologiske marked i Midt-og Vestjyllands sig for 4 - 6,3 procent af det samlede antal solgte varer i landsdelen.

Mælk og æg topper

Andelen af økologiske mejeriprodukter og æg tegnede sig i 2015 for 35 procent, økologisk frugt og grønt for 26 procent, mens økologisk brød, mel og gryn havde 12 procent af omsætningen på fødevarer. På økologisk kød - specielt svinekød - var markedsandelen meget lav.   

Især økologisk frugt og grønt er i vækst. Det oplyser både Dansk Supermarked Group og Coop til Berlingske Business.