Viborg-virksomhed køber et helt IC3-tog: Skal bruges som mødelokale og vartegn

JP Group har købt et brugt tog i Israel, som skal stå foran virksomhedens hovedbygning i Viborg.

IC3-toget, der er magen til de danske, blev i starten af januar læsset på et skib, der skal sejle det til Grenaa Havn.
IC3-toget, der er magen til de danske, blev i starten af januar læsset på et skib, der skal sejle det til Grenaa Havn.
Foto: Privatbilleder / JP Group

Det er 60 meter langt, vejer i omegnen af 100 tons, og så er det på vej helt fra Israel. 

Virksomheden JP Group i Viborg har investeret i deres eget IC3-tog, som skal være et nyt vartegn foran deres administrationsbygning på Hjulmagervej i Viborg.

Toget er produceret på den gamle togfabrik Scandia i Randers, men det har kørt på israelske skinner helt fra start. Det har derfor taget halvandet år og en masse arbejdstimer at få toget tilbage til Danmark.

- Det har været en lang kamp bare at få Israel til at sælge toget og erkende, at det er bedre at sælge det til os end at få skrotpræmien ved ophugningen, siger direktør for JP Group, Martin Pedersen.

JP Group har købt et brugt IC3-tog med tre vogne i Israel. Toget er nu på vej til Danmark på et skib sammen med to tilsvarende tog, som DSB har købt til reservedele.
JP Group har købt et brugt IC3-tog med tre vogne i Israel. Toget er nu på vej til Danmark på et skib sammen med to tilsvarende tog, som DSB har købt til reservedele.
Foto: Privatbilleder / JP Group

Et praktisk køb med signalværdi

Toget, der består af tre togvogne, har været ude af drift i en periode, og derfor øjnede direktøren en helt særlig mulighed for at få sit eget tog. Virksomheden arbejder nemlig med renovering og vedligeholdelse af alle danske tog.

- Det er lidt genialt, for det kommer til at have en høj signalværdi, men vi skal også bruge togets fysiske rammer, siger Martin Pedersen.

Det bliver ikke muligt for medarbejderne at tage toget på arbejde, men de kan se frem til at skulle arbejde i toget. Hver af vognene skal indrettes, så de kan indgå i den daglige drift i JP Group.

Pris på omkring en million

En af vognene skal bruges til at fremvise nye prototyper, en anden skal være showroom for DSB-interiør gennem tiden, mens den sidste skal være et nyt mødelokale.

- Det giver god mening, at vi kan mødes i et tog, når vi skal tale med kunder om tog, siger direktøren.

Det kommer til at koste cirka en million kroner, inden toget er på plads på Hjulmagervej. Ifølge direktøren har prisen for selve toget ikke været ret høj, men fragten med skib fra Israel og klargøringen foran administrationsbygningen har trukket den samlede pris op.

- Der skal en ordentlig undergrund til, før man kan lægge skinner, når der skal stå et 100 tons tungt tog ovenpå, så det har vi brugt nogle penge på. Men vi tror også, vi kan bruge det her tog i rigtig mange år, siger Martin Pedersen.

JP Group forventer, at toget ankommer til Grenaa Havn sidst i januar, hvorfra det skal køres videre på lastbiler til Viborg.