En propel og et batteri skal gøre det danske forsvar grønnere

På sigt kan et mere grønt luftvåben være en gevinst for klimaet og Forsvaret, vurderer NATO.

Ifølge producenten Pipistrel er flyet det eneste elfly, der er godkendt.
Ifølge producenten Pipistrel er flyet det eneste elfly, der er godkendt.
Foto: Simon Elbeck / Forsvaret

Propel, tjek. 

Cockpit, tjek.

Vinger, tjek. 

På ydersiden ligner Velis Electro et helt almindeligt fly, der kan bruges til skoleflyvning hos Forsvaret i Karup. Men det lille, hvide fly rummer noget af en overraskelse, for under motorhjelmen finder man hverken cylindre, tændrør eller motorolie. 

I stedet bliver man mødt af en lille, stille motor og en bunke batterier.

- Vi kan se, at der kan være perspektiver i at anvende elektriske fly, når teknologien bliver moden, siger oberstløjtnant Casper Børge Nielsen, der har været ansvarlig for anskaffelsen for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, i en pressemeddelelse. 

De to fly får base i Karup.
De to fly får base i Karup.
Foto: Magnus Terp / Forsvaret

Tirsdag viser Forsvaret de to nyindkøbte Velis Electro-fly frem for pressen ved Flyvestation Karup.

Men allerede inden propellerne bliver fanget af pressens objektiver og mikrofoner, så tør Forsvaret godt bryste sig af indkøbet. 

- Flyet er velbygget og flyver fint. Teknologien er spændende, og vi er godt i gang med afprøvningen, som vil give os et solidt indblik i både flyets og teknologiens muligheder, nuværende begrænsninger og udfordringer, siger testpiloten POL i pressemeddelelsen.

Skal ikke erstatte andre fly

Med indkøbet af de to Velis Electro-fly fra den slovenske producent Pipistrel, bliver det danske forsvar lidt af en first mover. Kun Danmark og Storbritannien har ifølge Sunday Times anskaffet sig elfly fra Pipistrel. 

Men det er måske kun et spørgsmål om tid, før himlen over slagmarken kommer til at summe af elfly. 

I foråret godkendte det amerikanske luftvåben en helt ny type elfly til testbrug. Flyet kan blandt andet lette og lande lodret - som en helikopter - og går efter planen i luften i løbet af 2023. 

Også forsvarsalliancen NATO spår, at batterier og elmotorer kan komme til at spille en rolle i fremtidens forsvar. 

- Hybridfly kan på sigt øge rækkevidden, forbedre udholdenhed og sænke støj fra flyet (...) Det er en spændende verden, hedder det i en rapport fra NATO, der ser nærmere på potentialet i en delvis elektrificering af militære transportfly. 

Hos det danske forsvar er man ikke bleg for at indrømme, at der kommer til at gå en rum tid før elfly bliver en del af eksempelvis afvisningsberedskabet

- Flyene skal ikke afløse nogen af de flytyper, vi har. Formålet med anskaffelsen er at få indsigt i og erfaring med teknologien og dens fordele og ulemper. På den måde er vi klar, når teknologien over tid bliver et reelt grønt alternativ, siger HEK, der har været ansvarlig for anskaffelsen fra Flyverkommandoens side, i pressemeddelelsen. 

I første omgang har Forsvaret indgået en to-årig leasingaftale med den slovenske flyproducent.