Børn udsat for vold og trusler: Sanne blev rasende, da skolen sendte besked på Aula

Endnu en forælder retter nu en kritik mod skoleledelsen på Gødvadskolen, som, de ikke mener, er lykkes med at stoppe en hverdag med fysisk og psykisk mobning.

Sanne Korsbakke mener ikke ikke, at Gødvadskolens ledelse tager problemerne alvorligt.
Sanne Korsbakke mener ikke ikke, at Gødvadskolens ledelse tager problemerne alvorligt.
Foto: TV 2 Østjylland

Flere forældre til børn i anden klasse på Gødvadskolen har fortalt om fysisk og psykisk mobning i form af vold, trusler og overfald, som skoleledelsen, ifølge forældrene, ikke formår at stoppe.

Kritikken fra forældrene fik skoleledelsen til at udsende en fælles besked til hele skolen mandag, hvor de omtaler episoderne som ”konflikter” og taler om generel god trivsel og tilfredshed på Gødvadskolen.

Her er et uddrag af beskeden, som forældrene har modtaget. TV2 Østjylland har set hele beskeden fra skolen.
Her er et uddrag af beskeden, som forældrene har modtaget. TV2 Østjylland har set hele beskeden fra skolen.

Men den besked får andre forældre på skolen til at reagere.

- Jeg blev fandeme sur, siger Sanne Korsbakke.

- Ledelsen giver endnu en følelse af, at det bare lige er ét lille problem. Men det er ikke bare ét problem, i én klasse, mener hun.

Sidste år endte hun og hendes mand med at trække deres barn ud af skolen efter mere end et år med fysisk og psykisk mobning på en anden årgang end den tidligere omtalte.

- Der var mange episoder med slag, spark, stenkast og grimme ord. Det var en række børn, det gik ud over i frikvarterene. Ofte måtte de hente større børn som hjalp med at stoppe det, da de fortalte, der ikke var en voksen, fortæller Sanne Korsbakke.

I starten af 2023 blev det hele for meget.

- Vi kunne se, at det ikke blev bedre, han ville ikke i skole og græd om morgenen. Så på et tidspunkt blev vi enige om, at det er nok og skiftede skole, fortæller Sanne Korsbakke.

Ser en problematisk kultur i ledelsen

Ligesom forældrene til børn i anden klasse, havde Sanne Korsbakke en opfattelse af, at hendes bekymringer og opråb ikke blev taget seriøst nok af skoleledelsen.

- De er hundredmetermestre i at skubbe tingene væk under gulvtæppet. Man bliver spist af med en generel ordlyd, man får ikke at vide, hvad præcis de har gjort for at løse problemerne, fortæller hun.

Tirsdag morgen kunne TV2 Østjylland fortælle om vold og trusler på anden årgang på Gødvadskolen. Tre forældre til elever på årgangen siger, at inklusionen er gået for vidt, og deres børn er ofrene. 

Den historie fik skolens ledelse til at udsende en længere besked på AULA, hvor de gør det klart overfor forældrene, at der er taget hånd om sagen. I beskeden skriver skolen, at problemerne handler om nogle få børn, der har svært ved at afkode andre børn.

'Konkret taler vi om nogle få børn på 8-9 år, som kan have konflikter og ikke kan aflæse andre børns reaktioner, når de fx prutter en kammerat i hovedet, giver fuckfinger, taler grimt, truer med at slå, slår ud efter andre, sparker andre, slår på andres ting eller kaster med ting,' skriver skoleleder Karen-Lise Høgild.

Men den forklaring køber Sanne Korsbakke ikke med tanke på hendes egne erfaringer.

Hun mener, problemet ligger i en 'problematisk kultur i ledelsen på skolen.'

En kultur, som Sanne Korsbakke tror, kan komme fra et andet sted.

- Jeg tænker, det stammer fra den stramme kommunale økonomi. Jeg har et indtryk af, at man håber, det løser sig og ser an, fordi det er dyrt at lave ændringen blandt eleverne, uddyber hun.

Ifølge hende ligger ansvaret dog stadig ved skolen.

- Langt hen ad vejen synes jeg, det er skolelederen, som har ansvaret for at lærerne har rammerne til at kunne løse de her udfordringer, siger Sanne Korsbakke.

Uenig i kritikken

Skolechef i Silkeborg Kommune, Thomas Born Smidt, ser ingen problematisk kultur i ledelsen og henviser til skolens positive forældretilfredshedsundersøgelse.

- Jeg mener ikke, der er en kultur på spil her. Men man kan godt diskutere, om rammerne eller lovgivningen giver skolen de bedste muligheder for at lykkes med opgaven, siger Thomas Born Smidt og fortsætter.

- Økonomien er politisk besluttet, og skolelederne agerer ud fra de rammer, de har fået tildelt.

Er skolen i stand til at løse de udfordringer, der bliver omtalt i flere klasser på skolen?

- Det vurderer jeg grundlæggende set, at de er. Skolerne har alle sammen et internt beredskab og intern ressourceperson, de kan bringes i spil, siger Thomas Born Smidt.

TV2 Østjylland har også forelagt skolelederen på Gødvadskolen kritikken, som henviser til skolechefen.